Kitesurfer vaart op paalhoofd

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #75 Mei 26, 2014, 10:26:39
edit2Rapporteer  
Wat betreft  de cultuurverandering waar jankos het over heeft; het valt mij ook erg op dat als iemand (meestal een beginner) vragen heeft over een helm en impactvest hij al gauw wordt uitgemaakt voor Duitser. Terwijl het juist zeker voor beginners heel verstandig is om wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen.


en terecht... schijnveliegheid heeft een beginner ook niks aan!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #76 Mei 26, 2014, 10:36:46
edit2Rapporteer  
@ kiterhans: ik snap je punt maar ik bekijk het van de andere kant: De safety werkte in principe prima, maar dan moet je m wel juist bedienen. Daar ging het helaas mis. Ook het feit dat de leash op het koord aan de achterkant bevestigd zat, was geen handige. ( veel mensen doen het...heb het zelf ook gedaan). Je leash moet je aan de zij- of voorkant bevestigen, NOOIT op je rug.
Tenslotte: ik wil een sterke leash! Ik ben ooit in 30 knopen door een loopende kite op volle zee aan mijn leash naar de kant gesleurd. Dat had ik zwemmend nooit gered. Leash zat aan zijkant dus ik was'redelijk' in controle. Bij nadering strand trok ik mijn leash en was er niks aan de hand. @Tim: don't blame yourself.
Be safe.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #77 Mei 26, 2014, 10:37:06
edit2Rapporteer  
Tim,
Allereerst enorm goed te horen dat je hier uiteindelijk zonder blijvend letsel vanaf lijkt te komen.

Je verhaal inspireert enorm.
ik heb sinds ik kite (2 jaar) altijd een gezonde portie angst. Het is tenslotte een heel ding waar je aan hangt.

Ik heb een hoop narigheid gezien, die voorkomen had kunnen worden als mensen hun spullen goed kennen.

Ook ik probeer de safety regelmatig (vrijwel elke sessie) en zorg dat ik niet met versleten lijnen vaar.

Je verhaal heeft me wel geïnspireerd om een mesje te gaan kopen, en dat op een slimme manier aan mijn trapeze te bevestigen.

In je verslag schrijf je dat je een risico informatie avond met medici, knrm etc zou willen organiseren. Heel goed idee, en ik zou ook direct komen.

Een goed herstel gewenst! ik hoop dat je snel weer op het water kunt staan
Willemijndus

Berichten: 14
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #78 Mei 26, 2014, 10:37:22
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Wat fijn dat het zo goed met je gaat! Veel sterkte bij je verdere herstel.

Je hebt me behoorlijk aan het denken gezet. Toen mijn vriend begon met kiten was ik aardig bezorgd. Maar ik besef mij nu dat die zorgen niet geleid hebben tot mijn eigen veiligheid, nu ik sinds een klein jaar zelf begonnen ben met kitesurfen. Zíjn lessen waren echt gericht op veiligheid, hij is amper aan het board toegekomen (waar hij destijds overigens van baalde). Tijdens míjn lessen kreeg ik op een gegeven moment de keus: wil je de self-rescue leren of de waterstart onder de knie krijgen. Tsja... op zo'n moment wil je gewoon kiten. Na die les vond ik het meer dan genoeg, lessen zijn duur en ik hield de kite immers redelijk in de lucht en had een paar meter gevaren...

Met name naar aanleiding van het verhaal van steven en jou ben ik vorige week vrijdag naar een safety clinic geweest. Voor mij was dat ontzettend nuttig. Niet alleen de self-rescue geleerd, maar ook beseft dat ik veel beter mijn materiaal moet leren kennen en checken! Ik wist niet eens waar mijn mesje in mijn waist zat, shame on me.

Ik begrijp dat (met name ervaren) kiters niet op regeltjes zitten te wachten, maar ik ben het wel eens dat een (cultuur-) omslag nodig is (ook bij mezelf). Risico's hoeven niet uitgesloten te worden in het leven, maar ook voor de continuïteit van de kitesport vind ik het goed om ze verder te beperken. Door kennis, materiaal en samenwerking.

Ik zou er zeker bij willen zijn als je een bijeenkomst/dag gaat regelen!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #79 Mei 26, 2014, 10:43:03
edit2Rapporteer  
Ik zeg: kom een keer naar een safetyclinic van de NKV.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #80 Mei 26, 2014, 11:00:02
edit2Rapporteer  
Wat een heftige situatie heb je doorgemaakt Tim, wat mag jij van geluk spreken dat je het na kan vertellen. Ribben gebroken door de reanimatie, Pfffieuw! Jeroen is een held, wat mij betreft is een oorkonde oid vanuit de gemeente zeker op zijn plaats. Natuurlijk zijn er meer redders bij betrokken geweest, maar Jeroen met het riskeren van zijn eigen veiligheid spant de kroon.

Tijdens e.h.b.o. vertellen ze je wel dat je eigen veiligheid altijd voorop komt, maar Jeroen heeft hier duidelijk een persoonlijke afweging gemaakt en heeft hiermee en leven gered, respect!

Wat betreft de veiligheid van het kiten in het algemeen... Ik persoonlijk vind kiten absoluut niet de meest gevaarlijke sport, maar een sport waarbij enige kennis een vereiste is. Er leeft in Nederland toch wel een community gevoel. Kiters zijn onderling behulpzaam en schromen het vaak niet elkaar van advies te voorzien. Daarnaast is het inmiddels algemeen bekend dat wanneer je wilt gaan beginnen met kiten lessen vereist zijn. Daarnaast hebben de starters over het algemeen nog geen eigen materiaal en aangezien dit toch een investering is zoekt je dan eerst uit op het überhaupt iets voor je is, middels een kiteles. Tijdens de eerste lessen wordt er voornamelijk het de kennis over veiligheid overgedragen.

Daarna is het natuurlijk van levensbelang dat je Q-releases functioneren. En dan bedoel ik ook of je dit instinctief weet te vinden/gebruiken wanneer het nodig is. De 5e lijn minder sterk maken lijkt me niet wenselijk, aangezien de eerste (piek) belasting extreem hoog kan zijn.

Grootste gevaren wanneer het dan toch allemaal mis gaat lijkt mij toch wel verdrinking hetzij door onderkoeling, daarbij gaat een helm en inpactvest natuurlijk ook niets helpen. Laten we nu niet doorslaan met waar Nederlanders zo goed in zijn... het opstellen van allemaal wetten en regeltjes. Wij als kite community moeten gewoon op deze manier door gaan, een positieve discussie waarbij we leren van andermans fouten. Over het doorgeven van kennis middels de NKV of vergelijkbare presentaties natuurlijk niets dan goede woorden, dit versterkt alleen maar de onderlinge kennis m.b.t. veiligheid.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #81 Mei 26, 2014, 11:22:25
edit2Rapporteer  
Allereerst dit: Tim, Goddank is het goed met je!

Dan dit:

Standaardisatie safety equipment
Het is ongelofelijk dat de safety devices nog steeds niet gestandaardiseerd zijn over de merken heen. In jouw geval had het al het verschil kunnen maken. Hoe kunnen we de fabrikanten onder druk zetten om hier afspraken over te maken?

Een (bijna) fataal ongeluk zit in een klein hoekje, en is vaak een combinatie van factoren, ook bij Tim.

Allereerst: de menselijke factor - een slechte dag goed maken - zullen we allemaal herkennen. Net als: " Ik ben moe, maar nog een rakje, een sprong." of "Nog een klein stukje verder uit de kust, het gaat net lekker." Ik denk, dat we ons hier op kunnen trainen, maar we blijven ook mensen.

De tweede factor waar het bij Tim op fout is gegaan: er zijn geen Standaard Safety Systemen. Leashes en QR die altijd op dezelfde manier werken. Leash zit standaard aan de voorkant van de trapeze verbonden. Trapezes hebben altijd een mesje met een elastiekje. Ik weet niet of de kite-industrie voldoende zelfregulerend vermogen heeft, maar veiligheid zou geen commercieel punt moeten zijn, lijkt me.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #82 Mei 26, 2014, 11:27:49
edit2Rapporteer  
Trouwens, ik heb eigenlijk nog 1 vraag. Hoe kwam het eigenlijk dat je QR van je leash niet ging? Was je er dan zo van overtuigd dat je het niet eens in de andere richting geprobeerd hebt? Of had je toch geprobeerd, maar niet goed genoeg waardoor je dacht dat het dat sowieso niet kon zijn? (Beetje principe van een USB poort, meestal probeer je ook 3x eer het lukt )
Ik zou toch denken dat ik beide richtingen zou proberen, maar natuurlijk in zo'n levensbedreigende omstandigheden is de situatie helemaal anders.

Dit is zeker geen kritiek of aanval, gewoon nieuwsgierigheid.
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #83 Mei 26, 2014, 12:01:34
edit2Rapporteer  
@ kiterhans: ik snap je punt maar ik bekijk het van de andere kant: De safety werkte in principe prima, maar dan moet je m wel juist bedienen. Daar ging het helaas mis. Ook het feit dat de leash op het koord aan de achterkant bevestigd zat, was geen handige. ( veel mensen doen het...heb het zelf ook gedaan). Je leash moet je aan de zij- of voorkant bevestigen, NOOIT op je rug.
Tenslotte: ik wil een sterke leash! Ik ben ooit in 30 knopen door een loopende kite op volle zee aan mijn leash naar de kant gesleurd. Dat had ik zwemmend nooit gered. Leash zat aan zijkant dus ik was'redelijk' in controle. Bij nadering strand trok ik mijn leash en was er niks aan de hand. @Tim: don't blame yourself.
Be safe.

Beste Tim,
bedankt voor het delen van je verhaal, daar kunnen we allemaal wat van leren (hopelijk). Ik denk dat je niet alle schuld bij je zelf moet zoeken. Maar zoals je het beschreef, aan je rug vastzitten in een extreme omstandigheid met hoge golven, harde wind en stroming over je heen. En dan ook nog paniek, vermoeidheid en onderkoelt raken.. Naar mijn idee had je onmogelijk je leash kunnen trekken, of het nou push of pull was. Iets blindelings van je rug af duwen (of trekken) is op het land al lastig, laat staan in de situatie waarin je zat. Je mag van geluk spreken en dat er redders in nood waren.

Sterkte met je herstel.
Bastiaan_

Berichten: 29
Antwoord #84 Mei 26, 2014, 12:28:50
edit2Rapporteer  
Heftig verhaal Tim, mede doordat je het erg duidelijk en eerlijk hebt opgeschreven.

Over het algemeen ben ik voor m'n gevoel redelijk veel met veiligheid bezig als ik ga kiten, maar ook ik trof mezelf recent op het water met een kite die ik niet meer kon houden omdat de wind even flink door trok. Iedereen maakt wel eens zo'n "near miss" mee en meestal komen we goed weg. Jouw verhaal laat zien dat het muntje ook anders kan vallen.

Je plannen voor het organiseren van een avond met hulpverleners e.d. vind ik een super initiatief. Ik zou graag komen. Als je hulp wilt bij het op poten zetten ervan, dan hoor ik het ook graag van je.
jankos

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #85 Mei 26, 2014, 13:09:17
edit2Rapporteer  
@Dobbelsteen: Ok eens, ieder jaar safety refresh is misschien te veel maar met de rest ben je eens?

En IKO certificaat geven ze nog uit in België, zonder mag je namelijk het water niet op (sinds 2 jaar nu). Ook ben je verplicht een verzekering aan te gaan, dit kan je zien door een lint (met nummer op) die de kiter bij zich hoort te hebben en een lycra. Deze toont ook verschil aan tussen beginner en niet-beginner (gevorderde is groot woord Wink ) dan kan je meteen rekening houden met het feit dat deze persoon wat meer ruimte nodig heeft en je best niet onder zijn kite doorvaart Grin .

Wat zijn de learnings van dit systeem in BE, geeft het resultaten?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #86 Mei 26, 2014, 14:07:04
edit2Rapporteer  
Goed dat het weer goed gaat met je Tim.

Wat betreft safety: het is een kwestie van mentaliteit bij de kiter zelf, zorg gewoon dat je je eigen grenzen kent en neem geen onverantwoord risico, springen vlak voor objecten, in harde wind/hoge golven geen controle hebben, etc.

Daarnaast moet je natuurlijk weten hoe je materiaal werkt, teveel mensen hebben echt geen idee hoe hun safety nou eigenlijk echt werkt (naast het bedienen), zodra je dit wel weet zie je ook sneller of er iets mis is of niet.

Ik ben echt niet voor regeltjes, helmen, impact vests, etc, laat dat lekker aan de kiter zelf over. Ik zie vaak genoeg gasten varen met helmen/impactvests/zonnebrillen en daar vaar ik met een grote boog omheen omdat dat vaak de gasten zijn met slechte controle. Tegelijkertijd heb je gasten die dikke loops trekken zonder helm/impactvest/etc en alle controle hebben. Het is net als alles waar risico aan kleeft, hoe ga je er zelf mee om?

Als het amper waait sta ik zelf ook met m'n 15/12 te klooien op het strand uit verveling, kans dat iets mis gaat is net zo groot als met fietsen dan. Doe hetzelfde in 7bft en je bent in mijn ogen een prutser.

Jaren ervaring zeggen mij overigens vrij weinig, hoe vaak per jaar kite iemand? Wat is je niveau? Als je normaal enkel op en neer vaart en dat al 12 jaar doet kan je minder controle hebben dan iemand die 2 jaar kite en veel tricks doet, pas bij tricks leer je echte kitecontrole te krijgen.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #87 Mei 26, 2014, 14:19:51
edit2Rapporteer  
@Dobbelsteen: Ok eens, ieder jaar safety refresh is misschien te veel maar met de rest ben je eens?

En IKO certificaat geven ze nog uit in België, ...

Wat zijn de learnings van dit systeem in BE, geeft het resultaten?

Ben het ongeveer wel mee eens, maar je hebt nu natuurlijk ook niet zo'n heel concrete voorbeelden. Zolang we als kiter nog zelf in grote mate mogen beslissen of we met ons leven willen spelen is het goed. Maar natuurlijk moet er ergens een grens zijn, zoals bijvoorbeeld een verbod op kiten bij aflandige wind zou geen slecht idee zijn.

En hoe het eigenlijk zit met de gevolgen van het IKO certificaat weet ik eigenlijk niet. We hebben geen drukbezocht Belgisch forum waar we zo'n conclusies uit kunnen halen. Maar ik heb al een tijdje geen negatief nieuws meer gehoord over verongelukte kiters, dus geen nieuws is goed nieuws denk ik.
Maar zo leer je uiteindelijk wel met de safety en dergelijke omgaan, want je hebt verplicht les te volgen.
Overigens worden mensen met helm en impact vest hier absoluut niet vreemd aangekeken, iedereen moet ooit beginnen.
feddomw
Gast
Antwoord #88 Mei 26, 2014, 14:42:34
edit2Rapporteer  
Bij mij wordt vwb impact vesten helemaal niet raar gekeken. Wij hebben verder een zo goed als leeg strand (zonder obstakels), open zee (zonder obstakels) en varen 90% van de tijd met sideshore wind, helm is dan onzin.

Overigens ben ik van mening dan men door veel veiligheidsmaatregelen meer risico neemt of minder voorzichtig aan de slag gaat "want ik heb toch bescherming aan". Je ziet het ook met name bij het skiën. Randdebielen die de basis domweg niet onder de knie hebben, profiteren van materiaal dat het steeds makkelijker maakt, en dan met Mach 10 zo goed als out of control de berg af gaan... Rugbeschermers en helm aan en knallen maar.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #89 Mei 26, 2014, 15:04:38
edit2Rapporteer  
Zo, ondanks dat ik nagenoeg nooit (afkloppend) bij obstakels vaar en afgelopen zomer mijn mesje kwijt ben geraakt heb ik nu maar weer een nieuwe besteld!

Ik doe al een tijdje mijn leash niet meer aan de achterkant maar aan de zijkant, kom je er iig altijd bij.

Tim, heel veel sterkte met herstel en hopelijk sta je spoedig weer op het water!
heelside_harold

Berichten: 85
Antwoord #90 Mei 26, 2014, 15:14:30
edit2Rapporteer  
Heftig verhaal zeg.
Ben blij dat het weer beter met je gaat.

Dit laat ook maar weer zien dat kitesurfen ook een extreme sport is, en ja de risico's zoek je een beetje op maar je kan er nooit op voorbereid zijn op een noodsituatie.
Jij speelt niet met de wind, maar de wind speelt met jou, en daar komt natuurlijk ook de zee bij die best wel ruig was zo te lezen.

Laten we hopen dat dit soort dingen zelden gaat gebeuren in de toekomst en dat dit mensen aanspoort om voorzichtig te zijn met alle dingen die je doet op het strand.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #91 Mei 26, 2014, 16:08:59
edit2Rapporteer  
Wat betreft  de cultuurverandering waar jankos het over heeft; het valt mij ook erg op dat als iemand (meestal een beginner) vragen heeft over een helm en impactvest hij al gauw wordt uitgemaakt voor Duitser. Terwijl het juist zeker voor beginners heel verstandig is om wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen.


en terecht... schijnveliegheid heeft een beginner ook niks aan!

Het is dus ook niet bedoeld als schijnveiligheid. Het moet nooit gezond verstand vervangen. Maar als beginner is de kans dat er wat fout gaat een stuk groter, en dan is het toch gewoon fijn als je wat extra drijfvermogen hebt?!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #92 Mei 26, 2014, 17:27:13
edit2Rapporteer  
Ik vind het toch wel merkwaardig hoe het menselijk brein werkt, dat het in deze omstandigheden er dus niet op komt om aan de safety te trekken als de push geen effect heeft.. Soms maakt het blijkbaar niet zoveel uit wat je allemaal weet en kan als je rustig bent, in heftige omstandigheden wordt het allemaal anders.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #93 Mei 26, 2014, 18:41:39
edit2Rapporteer  
Soms maakt het blijkbaar niet zoveel uit wat je allemaal weet en kan als je rustig bent, in heftige omstandigheden wordt het allemaal anders.

Daarvoor dienen trainingen Smiley . Af en toe keer je QR testen kan dus nooit kwaad. En dan bedoel onder spanning, niet gewoon je dingen even controleren of het nog werkt.
Dan herinner je zo'n dingen veel makkelijker wanneer het echt nodig is.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #94 Mei 26, 2014, 20:10:12
edit2Rapporteer  
Ja de QR van je chickenloop ja, maar wie gooit er nu z'n leash ook los, helemaal in heftige omstandigheden.. Als test/oefening. Ik ken dr geen 1 hoor.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #95 Mei 26, 2014, 21:24:54
edit2Rapporteer  
Keer je vrienden je laten trekken aan de leash Grin .
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #96 Mei 26, 2014, 21:36:36
edit2Rapporteer  
Tim gelukkig dat je je verhaal hier kan navertellen. Het is heel duidelijk. Ook hulde aan allen die met de redding genezing etc. betrokken waren. Ik snap alleen niet hoe het mogelijk is dat de safety de krachten in jouw situatie stand hield. Ik vaar zelf met vijflijns en ben er heilig van overtuigt dat het in jouw situatie geknapt was, weliswaar kite aan gort, maar toch nog een soort extra veiligheid. Ligt het eraan dat 4 lijns saftey systemen via één van de hoofdlijnen van de kite gaan en dus deze krachten kunnen opvangen? Mss moet er in deze richting nagedacht worden, dat een saftey leash gedimensioneerd wordt op het uitwaaien van een kite en als er hogere krachten aan de orde zijn deze gewoon breekt.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #97 Mei 26, 2014, 22:16:28
edit2Rapporteer  
Wat een nachtmerrie moet dat zijn geweest. Ontzettend fijn dat je hier zo goed als ongeschonden vanaf bent gekomen en ons je verhaal hebt kunnen overbrengen, wat je overigens zeer goed hebt omschreven.

@t rocket man:
Ik denk dat de druk op de leash niet enorm is geweest als de kite rond de palen ligt. Als je dan zelf nog aan je leash vast zit en deze niet los kunt krijgen heb je zoals in het geval van TIm toch een groot probleem als de golven over je heen blijven slaan.
NIeuwe trapeze van liquide force, de supreme heeft een tweede quick releash . Mocht je je leash dan niet loskrijgen kun je altijd nog de bevestiging van je leash loskoppelen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #98 Mei 26, 2014, 22:45:09
edit2Rapporteer  
Prolimits hebben dat ook. Van andere merken weet ik het niet.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #99 Mei 26, 2014, 23:11:28
edit2Rapporteer  
Mystic warrior heeft dat ook. Nu weet ik eindelijk waarom Grin. Zat mij al hele tijd af te vragen waarom er in godsnaam 2 releases zo kort op elkaar waren Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.