Kitesurfer vaart op paalhoofd

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #100 Mei 27, 2014, 06:35:42
edit2Rapporteer  
Zo wat een verhaal zeg, goed te horen dat het weer beter met je gaat Tim.

Ik zie hier al heel wat tips en ideeën langs komen over bijvoorbeeld de leach. Zelf vaar ik sinds kort met Cabrinha en dat zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn je heb nl geen leach nodig als je niet uithaakt ( zoals ik )
en de savety zit voor op je chickenloop net als alle merken eerst gewoon savety van je af duwen dan zit je nog vast aan 1 lijn die je makkelijk kan releasen want die zit ook voorop je chikenloop los gooien en hoppa weg kite, je chikenloop blijft gewoon aan je trapeze vast zitten. Misschien iets voor de zgn algemene standaard.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #101 Mei 27, 2014, 09:22:17
edit2Rapporteer  
Indrukwekkend verhaal en je ben door het oog van de naald gekropen ThumpsUp ThumpsUp. hulde voor je redder want zonder hem was je er nooit meer geweest, grote klasse  ThumpsUp

Goed dat je je verhaal hier op de site zet, een ieder kan er van leren en inderdaad dat mesje heb ik in een wetsuite zitten  ThumpsUp  en in een ander wetsuite niet.  ThumpDown

Sterkte met je herstel en voor jou tot gauw op het water, toch ?????  ThumpsUp
Tim F H

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #102 Mei 27, 2014, 10:04:38
edit2Rapporteer  
Allen, zonder de discussie hier tot een een einde te willen brengen, wel alvast een reactie. Allereerst veel dank voor alle succes-, geluks- en sterktewensen! Dat doet me veel goed.  Tav het 'tot ziens op het water', ik kreeg die vraag van diverse kanten. Kiten is een te waardevol en belangrijk onderdeel van mijn leven om zomaar mee te stoppen. Wel kan ik me, al is het maar voor mijn naasten, risico's als die dag niet meer veroorloven. Maar ik ben ervan overtuigd dat verdere beperking ervan zeer goed mogelijk is. Ik ga het stap voor stap aanpakken.

Verder dank voor de goede discussie, ik haal ook hier weer de nodige inzichten uit. Overigens ben ik persoonlijk ook niet voor allerlei regelgeving, maar eerder voor de ontwikkeling van  een set veilige gewoontes, waarbij een goed voorbeeld goed doet volgen.

Wat moeten die gewoontes zijn? Er komen veel meningen voorbij, maar niemand (ook ik niet) kan die echt feitelijk onderbouwen. Ik ben inmiddels benieuwd of er statistiek/data beschikbaar is over de toedracht van veel ongelukken. Hieruit zou je waardevolle informatie kunnen halen, bijvoorbeeld of varen met een leash per saldo meer ongelukken veroorzaakt of oplost. Ieder ongeluk is natuurlijk uniek, maar obv data kan je toch gemiddeld betere keuzes maken. Ik weet niet of deze informatie er is, anders is het misschien een idee om dat structureel te gaan verzamelen denk ik.

In ieder geval kan jullie één ding zeggen: wat je safetysystemen en -gewoontes ook zijn, alles wordt anders als je écht in de problemen komt. En juist dan zijn de omstandigheden het lastigst. Niet alleen fysiek (wind, golven, kou) maar ook mentaal. Daarvoor is er m.i. maar één voorbereiding: oefenen! Neem hier en daar een dag - ook, juíst, als het wél waait en de zee lijkt op wanneer je normaal zou varen - en laat wat vrienden je aan je leash door de golven sleuren en probeer hem dan eens los te maken. Ga met je kite en wat oude lijnen de zee in en probeer die eens door te snijden in de branding.
Alleen als je die handelingen door oefenen automatiseert maak je kans 'in het echt' snel en goed te handelen. Want helder denken is dan héél lastig (zoals ik mijn aanname dat ik een duw-leash ipv trek-leash had niet meer rationeel in twijfel kon trekken).

Tot zover even, nogmaals dank voor alle reacties,
Tim
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #103 Mei 27, 2014, 14:10:21
edit2Rapporteer  
Zo wat een verhaal zeg, goed te horen dat het weer beter met je gaat Tim.

Ik zie hier al heel wat tips en ideeën langs komen over bijvoorbeeld de leach. Zelf vaar ik sinds kort met Cabrinha en dat zou wel eens het ei van Columbus kunnen zijn je heb nl geen leach nodig als je niet uithaakt ( zoals ik )
en de savety zit voor op je chickenloop net als alle merken eerst gewoon savety van je af duwen dan zit je nog vast aan 1 lijn die je makkelijk kan releasen want die zit ook voorop je chikenloop los gooien en hoppa weg kite, je chikenloop blijft gewoon aan je trapeze vast zitten. Misschien iets voor de zgn algemene standaard.

Het wilt wel eens gebeuren dan een chickenloop uit een haak schiet he....

Tevens moet je oppassen die 2e release niet te activeren als je de eerste wilt resetten onder water. Wat overigens bijna niet te doen is op de tast...

Ik vind niks superieurs aan dat systeem....
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #104 Mei 27, 2014, 15:14:17
edit2Rapporteer  
He faxie ik zeg ook niet dat het superieur is maar kan denk ik wel iets zijn in de(een) goede richting,
en dat hij niet met ogen dicht in elkaar is te zetten is ook helemaal waar, dan moet je die van Ocean Rodeo nemen dat is de makkelijkste die ik in 14 jaar kiten ben tegen gekomen.
En heb geen ervaring met een chickenloop die uit de haak schiet.  Huh
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #105 Mei 27, 2014, 15:31:25
edit2Rapporteer  
He faxie ik zeg ook niet dat het superieur is maar kan denk ik wel iets zijn in de(een) goede richting,
en dat hij niet met ogen dicht in elkaar is te zetten is ook helemaal waar, dan moet je die van Ocean Rodeo nemen dat is de makkelijkste die ik in 14 jaar kiten ben tegen gekomen.
En heb geen ervaring met een chickenloop die uit de haak schiet.  Huh

Als je om wat voor reden dan ook de druk in de kite even verliest (meestal low-end dagen) kan het gebeuren dat de CL net om het randje van de haak glipt, ondanks de donkey dick. Dan blijft hij verder nog wel zitten, omdat aan de andere kant van de haak de CL nog goed zit, maar als je dan net een verkeerde beweging maakt schiet hij er opeens af.

Zal overigens wel verschillen per CL en per harnas. Toch allemaal iets anders ontworpen.

Betere oplossing, en wat er tussenin zit, is volgens mij gewoon een leash die 2 keer korter is.
Ard

Berichten: 40
Antwoord #106 Mei 27, 2014, 15:36:21
edit2Rapporteer  
Ik ben inmiddels benieuwd of er statistiek/data beschikbaar is over de toedracht van veel ongelukken. Hieruit zou je waardevolle informatie kunnen halen, bijvoorbeeld of varen met een leash per saldo meer ongelukken veroorzaakt of oplost.


Ik heb dat zelf wel eens uitgezocht. Er is wel wat onderzoek beschikbaar, maar het is een kleine sport in vergelijking tot de meer mainstraim sporten als voetbal, volleybal, basketbal etc. Daarvoor is veel meer onderzoek beschikbaar.

 Een stap in de goede richting is bijv. het artikel van Lundgren et al. http://www.waset.org/publications/7011.

Een quote uit het artikel:
Provided the wind is stable, and the wind speed is within the limit for a particular participant without causing problems for the size of kite being used, the risk of injury while crossing appears to be low. The results of this study showed that jumps and tricks were the most hazardous elements in kitesurfing. However, greater experience and warming up before a session reduced the risk of injury. Also, one should be aware of environmental factors and the inability to control some of them, and try to avoid  tiredness, which increases the risk of sustaining an injury, which has also been suggested by other authors studying the sport [5-8, 10]. The fact that high speed, one foot slipping out of the strap, a gust in the middle of a jump, landing on a wave or chop, or something going wrong with the equipment can occur, shows that both uncontrollable and controllable factors are associated with the sport. The risk of injury can be reduced by preparing oneself through specific physical training, the use of safety equipment and product development.
Oftwel, als alles gewoon gaat is onze sport niet veel risicovoller dan andere mainstraim sporten. Maar als je een opeenstapeling hebt van kleine dingen die misgaan, dan is er een een veel grotere risico dat het ook goed mis gaat. (een open deur misschien voor ons).

Ik ben het helemaal eens met Tim over oefenen van safety practices. En daarnaast moet er zoveel mogelijk standardisering van veligheidsvoorzieningen komen. Voorbeelden van product development: ik heb eens ooit ergens gelezen dat de AFNOR NF S 52-503 norm voor chickenloops er is gekomen na een aantal serieuze ongelukken in Frankrijk waarbij de slachtoffers de chickenloop niet open kregen. Volgens de  NF S 52-503 norm mag de benodigde kracht maar maximaal 10 kg(f) zijn. Ook de trend in de industrie om een safety push-away te maken draagt natuurlijk bij aan het veiliger maken, als was dat in Tims geval misschien wel niet zo.



Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #107 Mei 27, 2014, 15:49:15
edit2Rapporteer  
Lijkt me sowieso wel verstandig om een vorm van leash te blijven behouden ivm strandgangers.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #108 Mei 27, 2014, 19:49:28
edit2Rapporteer  
Hey Tim, proficiat met je narrow escape...

Erg sterk dat je je verhaal hier deelt. Wanneer je engels ok is dan zijn er op kiteforum.com ook heel wat safety gerelateerde topics.
Ik heb ze vrijwel allemaal doorgeplozen, veel dezelfde safety tips hier ook langs zien komen, maar eentje ontbreekt.

Wanneer er iets mis blijkt te gaan dan weten veel mensen hun safety niet te bedienen. Jouw voorbeeld met de leash is er een van maar veel mensen schijnen de CL niet eens los te kunnen gooien when the shit hits the fan..
Waar je met autorijden wel blindelings de rem weet te vinden wanneer er iets mis gaat is dat met kiten anders. In tegenstelling tot de autorem gebruik je de cl namelijk tijdens het kiten nooit. Die kerel van dat topic op kiteforum pleit ervoor de release op de CL na ieder sprong en wisseling van richtingeven aan te raken. Deze gewoonte zou maken dat je hem blind kan vinden wanneer je 0,1 seconde tijd hebt om te releasen... plausibel verhaal. Ik vergeet vaak deze routine toe te passen Roll Eyes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.