stroming op slufter..

Jeroendr
Gast
Antwoord #100 November 03, 2006, 22:07:12
edit2Rapporteer  
Begin dit jaar waren er toch ook een paar "slufterhufters" door de knrm met onderkoelingsverschijnselen afgevoerd naar het ziekenhuis omdat ze waren afgedreven? Deze gasten worden nu dus ook geweerd neem ik aan?
KiteKoe®t

Berichten: 1304
Antwoord #101 November 03, 2006, 22:12:04
edit2Rapporteer  
Jeroen, haal evenje bron tevoorschijn, ik weet er niets meer vanaf... Maar het kan iedereen overkomen toch dat het een keer fout gaat? Als de KNRM op 1 dag 7 keer moet uitrukken lijkt me het toch een ander punt?

En nee, deze gasten worden denk ik niet geweerd... het is iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid en recht om te kiten overal waar ze willen... Mits ze goed genoeg ervaren zijn voor de spot..... KNRM zijn fucking vrijwilligers man!

Neem nou een voorbeeld aan Noordwijk, waar je verplicht met een hesje moet varen die je kunt huren.... Is daar ooit een gezeik-topic over geweest??? In Frankrijk mag je zelfs niet eens kiten officieel als je geen WA verzekering hebt... En daar wordt wel op gecontroleerd... Allemaal dingen waar niemand over klaagt, waarom dan wel over de Slufter? Kom eens een dagje langs om de sfeer te proeven! Altijd goed!!

Wij verbieden het niemand... Hebben we de bevoegdheden toch ook niet voor?
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #102 November 03, 2006, 22:20:03
edit2Rapporteer  
Conclusie.... BLIJF ER WEG ALS JE NIET GOED KAN VAREN!! en je bent altijd welkom als je wel goed kunt varen en de spot niet in gevaar brengt...

En ook de hufters zorgen wel eens voor uitrukkingen van de KNRM, ik herinner me nog heel goed, volgens mij was het in de periode 20-30 januari 2006. 2 Slufterhufters die uit het water gehaald moesten worden, 4 maart een slufterhufter die zijn kniebanden verrekte door in te ondiep water zijn tricks deed.... en ik ben pas 20 à 30 keer op de spot geweest.
Dus het kan altijd gebeuren dat je een ongelukje hebt, maar het is alleen maar goed om de grootste risico groep te weren, de beginners, de zogezegde NONO's, want de spot is niet geschikt voor beginners. Daar kun je toch wel begrip voor hebben, er zijn zat spots waar zij wel terecht kunnen, waarom nou die ene spot pakken waar het zo gevaarlijk is voor hun, terwijl er niet zo ver vandaag een geweldige spot is voor hun??
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #103 November 03, 2006, 22:21:45
edit2Rapporteer  
KOERT hoe weet jij in gods naam of ik wel of niet nadenk ik heb 6 maanden fulltime lesgegevn
in cabarete kaapstad en nederland, en heb dus zeer veel meegemaakt en weet hoe cursisten in mekaar zitten.

Ik geef ze ook genoeg voorbeelden over linke spots en ongelukken etc en mijn cusisten heb ik og nooit op de slufter gezien en overgins geven altijd kan altijd les op het autostrand tenzij het dor de wind veel beter is op de slufter. Dan heb ik het voornamelijkover de zomer als er tog niet genoeg wind is voor ervaren kiters.

Als je problemen hebt met Bart zo'n lesmethoden of karim moet je dat tegen hem zeegen weet alleen dat bart er alles aan doet om die mensen juist NIET van deze stomme niewbees te maken die de slufter verziken waar hij zelf ook graag vaart.
Jeroendr
Gast
Antwoord #104 November 03, 2006, 22:34:38
edit2Rapporteer  
Bron? volgens mij was het ene bob? Maar goed waar het mij om gaat is de manier waarop hier door sommige mensen op gereageerd wordt. Zoals "vetklep" het brengt, "als ik eraan kom moet je oprotten, de slufter is van mij, ik heb altijd voorrang" is gewoon een attitude die nergens op slaat. Lijkt me trouwens sterk dat ie op het water ook nog zo'n grote bek heeft, het is namelijk wel makkelijk om vanachter je pctje iedereen verrot te schelden. Is ook typerend voor sommigen, zo schelden jullie die kitesurfscholen op dit forum de huid vol als ze les hebben gegeven op de slufter, maar op het moment zelf houdt iedereen z'n bek. Ik weet het, want het gebeurde namelijk een paar weken geleden.

Tuurlijk is deze spot gevaarlijk voor mensen die niet goed uit hun doppen kijken, maar als iemand vraagt waar de gevaren dan precies liggen en dan met z'n allen gaan schelden dat ie op moet rotten heeft ook geen zin. Vooral als diegenen zelf ook wel eens niet opletten en afdrijven. Ik ben trouwens een absolute voorstander van regulering, bv door middel van hesjes en vaarbewijzen.

En de ene kiter die over de andere heen kiteloopt lijkt mij fysiek onmogelijk. tenzij je lenten van je achternaam heet natuurlijk.
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #105 November 03, 2006, 22:50:10
edit2Rapporteer  
Dude... die attitude laat hij gelukkig niet op het water zien... En over elkaar heen loopen en springen is een eitje....
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #106 November 04, 2006, 00:13:53
edit2Rapporteer  
...en ik heb nog nooit gezien of gehoord dat er iemand is geweerd... Wel heeft een enkeling de neiging om materiaal wat door onkunde los is geraakt te laten gaan ipv ff oppikken. Maar dat is ook vaak verstandig omdat je door de verraderlijkheid van de spot anders zelf al vlot in de problemen geraakt.

Persoonlijk vind ik het vervelender dat de cracks als Lenten en Langeree de spot hebben ontdekt en een lading vrienden meebrengen waardoor het ineens wel erg druk wordt ook doordeweeks... Weg zijn dan de dagen dat ik de Slufter in mijn eentje onveilig maak. Alhoewel, 31 oktober had ik de Slufter toch weer een paar uurtjes voor mezelf zo in de ochtend loser. Kwestie van vaarspreiding ?!

Ik stel voor dat we deze discussie sluiten...
gary d

Berichten: 205
Antwoord #107 November 04, 2006, 00:34:44
edit2Rapporteer  
Amen !

En sluiten
dimitri
Gast
Antwoord #108 November 04, 2006, 00:46:32
edit2Rapporteer  
Wijze worden Marcel, over en uit.................................... ..........
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #109 November 04, 2006, 01:54:49
edit2Rapporteer  
@ Jeroen, ik hoefde  niet gered te worden door de KNRM maar ben meegevaren met een bekende die soms op de Slufter kite. Mijn maatje Tony heeft mij naar en zandbank gesleept en hier kon ik weer starten maar heb toch gekozen voor Wido die gered is door Fer!
Zelfs als kiter met ruime ervaring (6 jaar, zomer en winter, wanneer het waait) kun je op de Slufter in de problemen(zeker ook eigen schuld) komen, een beginner (Nono/prutser) had dit zeker niet overleeft! Ennne ik ben niet: "Ene bob", maar De Bob!
Een beetje jammer dat sommige niet begrijpen dat ik waarschuw om ongelukken te verkomen en niet uit eigen belang!
surfensoul
Gast
Antwoord #110 November 04, 2006, 02:29:25
edit2Rapporteer  
De kiteschool van Bart Kirstens geeft doorgaans gewoon weleens les op de Slufter.. Ondanks dat het ze niet in dank wordt afgenomen... Harry's school heb ik al een tijdje niet meer gezien..

@Bart: zie dit nou niet gelijk als een persoonlijke aanval maar gewoon als direct advies om op te pleuren met je lessers...... Je weet hoe het zit want je hebt ook nog weleens in de IKO klas gezeten... (had je hem toen afgemaakt?)


Beste Koert,

Jij verdiend je boterham ik ook.
Ik zit niemand in de weg en geef alleen les op de slufter als ik dat verantwoord vind, met laag water en dood tij en als het autostrand geen alternatief bied vanwege de windrichting.
Ik kom er nooit als het druk is.
De mensen die les nemen hebben recht op de beste les die ik ze kan geven, daar zoek ik de spot op uit.
Heeft niks met een hekel aan lopen te maken, dus af en toe kom ik op de slufter vooral als er niemand anders is.
Dus snap je probleem niet.
Ik vertel al mijn lessers genoeg over veiligheid en do's en dont's en ook dat de slufter gevaarlijk is en ze er niet moeten gaan oefenen.
En ook de redenen waarom.
Je insinuaties over de IKO klas die ik al dan niet heb afgemaakt en dat we les geven in ondiep water zijn voor je eigen rekening en weerspiegelen niet de waarheid.
Ik weet niet waar je op uit bent maar wil je mij niet op zo een goedkope manier in deze discussie trekken waar ik niks mee te maken heb.

Als je mijn mening vraagt:
de reddingsbrigade moet teveel uitrukken en dat komt doordat beginners zichzelf overschatten en de spot onderschatten. Hiuj ziet er zo verradelijk makkelijk en aantrekkelijk uit.
Maar niemand kan zich deze spot toeeigenen, beter dan gefrustreerd verbaal rond je heen te gaan slaan, moeten we op een normale manier beginners helpen en informeren over de spot. Spreek ze aan, informeer ze en houd ze een beetje in de gaten (hoeveel moeite is dat nou ?) en los het met zijn allen op.
Jouw opgewonden aanpak leidt tot niks.

Bedankt en als je in het vervolg wat op de maag ligt spreek me dan even aan op het strand.

mvgr,
Bart Kisters
surfensoul kitesurfschool.
Buur

Berichten: 989
Antwoord #111 November 04, 2006, 04:47:42
edit2Rapporteer  
Voor dat het topic gesloten wordt, wil ik nog even kwijt dat:
Ik doel de met wij-zij de relatie beginners en gevorderde, dat het een discussie in twee kampen verdeeld. (nono-bobo)
Ik weet dat de slufter een onwijs leuke spot is en ook voor onbekende heel open en toegankelijk heb er alleen maar positive ervaringen. De vergelijking  met het autostrand is op basis van het lopen omdat er echt minder kiters varen dan toen je met de auto op het strand zou mogen. Ik wil niet voor niets soms naar de slufter, omdat daar de condities anders zijn dan het autostrand, en ergens anders. Het is daarom ook zeker een belangrijke zaak dat er op de slufter niet door beginners wordt geploeterd. Dat neemt niet weg dat jullie als locals van de slufter wel met het probleem zitten. Het is wel zo dat het probleem hier op het forum wel redelijk duidelijk is, en dat daardoor de discussie op sommige fronten meer gaat over het wij-zij verhaa(beginnen-gevorderde)l, en niet over de oplossing.
Het is nodig dat mensen weten dat ze niet op de slufter moeten gaan varen als ze niet kunnen varen, maar dat neemt niet weg dat de slufter een een gemoedelijke overgang is naar op zee varen. Waarbij dus condities als vlak water en golfslag kunnen worden gekozen. Als je hier op scheveningen op zee wil gaan varen heb je geen keuze om direct met golven in aanraking te komen. Op de slufter kan je dan nog kiezen voor vlak water.
Het is bij mij bekent dat de locals bij elkaar soms grenzen opzoeken, en dat er soms wel eens een situatie ontstaat die door andere als fout worden bestempeld en misschien ook wel zo zijn. maar dat gebeurd overal wel eens een keer. Je ziet overal wel dingen gebeuren, niet alleen op de slufter. Ik vind het daarom ook jammer dat soms de slufter een mikpunt van discussie is.
Het is ook zo dat als je een beetje kan kiten, je best kan denken laat ik is op de slufter kijken. Als je dan gaat liggen ploeteren, omdat je onwennig bent in het water dat stroomt. Kan je best een foutje maken. of een aantal. Als je dan in zuidrotterdam woont of een gedeelte brabant is de keuze voor de slufter niet de raarste. Je kan in deze omgeving kiezen voor drie drukke stranden(in de zomermaanden dan).
Ook is de hoeveelheid kiters bijna verdubbeld sinds het autostrand dicht is, en het heeft zich versprijd,ook naar de slufter
Het begin van het topic vond ik dan ook wel leuk, hoe het met stroming zit, maar ben door het lezen van vele reactie's uitgelokt tot een minder genuanseerde uitlating.
Ik hoorde pasgeleden over een brief om een paal weg te halen, dat vond ik ook een heel coole actie, waarvan ik hoop dat het vruchten afwerpt en hoop ook dat de 2demaasvlakte flink vertraagt zodat de spot langer open is. Ik heb net als  andere vorrigjaar al aangegeven dat er een oplossing moet komen voor een betere situatie omschrijving zodat biginners beter op de hoogte zijn van de gevaren, dat was naar aanlijding van die onwijs drukke dag met 183 kite in de lucht. Ik denk dat het redelijk bekent is dat de slufter onveilig is, behalve bij een redelijk kleine groep. Maar hoe berijk je die voor ze het strand op komen.
Ik weet niet of het eventueel mogelijk is, om eens een zeer goed verslag te maken van de slufter in de kitebladen, ik neem aan dat het een leuk en groot artiekel kan zijn. Echter bestaat wel de kans dat de spot drukker wordt omdat meer mensen de spot leren kennen.   
Maar nu lul ik al weer veel te veel................................... .............................maar weet helaas niet hoe we het probleem kunnen oplossen

Over het verkeerd opgevatte scheldwoord; Op geen enkele wijze is er een op persoon gerichte uitlating geweest, als als jij het verkeerd opvat moet je weten dat ik er niets mee bedoel.

@koert Als ik dan weer een keer op de slufter ben, praten we wel bij, als we met een grijns elkaar voorbijvaren. kan ik eventueel ff uitleggen hoe ik het bedoel. wij-zij nono-bobo, of lullen we over iets anders. 
 
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #112 November 04, 2006, 13:50:24
edit2Rapporteer  
Het zou idd zinvolller zijn om over het oplossen van de problemen te praten i.p.v. moddergooien en afzeiken!
Ik ga nu lekker kiten!!!
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #113 November 04, 2006, 15:14:01
edit2Rapporteer  
...ga voor mij dan ook gelijk bobbie ! Ik mag weer thuisblijven ThumpDown. Haal het vandeweek wel op een doordeweekse dag in. Lekker rustig schater
Arilex

Berichten: 67
Antwoord #114 September 14, 2015, 23:39:00
edit2Rapporteer  
Topic uit 2006 en nog steeds geen antwoord op de duidelijke vraag:
Hoe zit het met de stroming op de Slufter?
Hele topic doorgeploeterd en weinig zinnige informatie gevonden.
Sterke/gevaarlijke stroming met afgaand tij lees ik twee keer. Dat is alles.
Kennelijk weet niemand het en doen de "cracks" ook maar wat.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #115 September 15, 2015, 00:04:11
edit2Rapporteer  
uh maasvlakte 2 is nog niet zo lang open dat dit topic  ook maar enige uitkomst zou kunnen bieden
ronny

Berichten: 357
Antwoord #116 September 15, 2015, 08:40:53
edit2Rapporteer  
stroming in niet normaal nu zeker nu de poel zo klein in geworden omdat als het zand verplaatst is
gister waren 4 mensen hun board weer kwijt echt bizar dan drijft je board gewoon zo bij je weg.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #117 September 15, 2015, 09:03:34
edit2Rapporteer  
Jep je kunt niet naar je board toe body draggen inderdaad.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #118 September 15, 2015, 09:23:38
edit2Rapporteer  
Kites drijven trouwens ook upwind met de stroming mee in de geul zo hard stroomt het. Gok dat het meer dan 5kn stroming is (10km/u) en dat moet je niet onderschatten, als je stil gaat liggen met je kite op 12u stroom je sneller upwind dan je kunt varen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #119 September 15, 2015, 09:39:33
edit2Rapporteer  
Topic uit 2006 en nog steeds geen antwoord op de duidelijke vraag:
Hoe zit het met de stroming op de Slufter?
Hele topic doorgeploeterd en weinig zinnige informatie gevonden.
Sterke/gevaarlijke stroming met afgaand tij lees ik twee keer. Dat is alles.
Kennelijk weet niemand het en doen de "cracks" ook maar wat.

Kom het ervaren als je dat wat lijkt. alleen niet zeuren als jou wat overkomt.
dat er niks concreets staat kan kloppen, bij elke storm, eb, vloed, springtij veranderd er wat in en om de slufter... vandaar dat de stroming nooit het zelfde blijft. en nee "de cracks" of beter gezegd de ervaren locals doen niet zomaar wat. Zij zijn niet de gasten die daar met enigsinds dreigende aflandige wind het water op gaan, laat staan in de problemen komen. sterker nog de meeste van ons kennen elkaar en weten van elkaar wat we kunnen. Wij varen daar zo vaak dat we weten hoe verradelijk het kan zijn in de omgeving van de monding van de poel, de zandbanken, het gat van hawk, we weten waar de muien liggen door naar het water te kijken. dus nee we doen niet zomaar wat. maar we laten je al te graag in je eigen sop gaar koken als we zien dat je niet de minimale skills hebt om A: goed kunnen varen en B: bepaalde situaties te herkennen c.q. te vermijden. En ga daar alsjeblieft niet heen met de houding van: zij kunnen daar varen, dus kan ik het ook. dat zal je nog eens een hoop ellende bezorgen en ons ook, tot aan sluiting van de spot aan toe.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #120 September 15, 2015, 11:27:33
edit2Rapporteer  
Als je goed kan bodydraggen kom je wel met je board terug alleen het duurt wat langer, dus voor de kiters met wetsuit deze winter oppassen geblazen, met droogpak heb je wat meer tijd maar ook geen lolletje natuurlijk.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #121 September 15, 2015, 12:09:11
edit2Rapporteer  
http://waterberichtgeving.rws.nl/leaflet/map.php?set=zeedelta_mmnd&add_map=1

Om een idee te geven van de te verwachte stroming rondom maasvlakte/ slufter. Gemaakt door RWS. Hier kan je een beetje zien hoe sterk het stroomt. Maar let wel dit is gemaakt voor scheepvaart en gericht op de maasmonding. Dus geen garantie voor de kiter bij Sluf!
vin2481

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #122 September 15, 2015, 12:44:06
edit2Rapporteer  
Alleen de volgers van de meest extremistische stroming binnen deze gemeenschap zullen overleven...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #123 September 15, 2015, 12:48:09
edit2Rapporteer  
http://waterberichtgeving.rws.nl/leaflet/map.php?set=zeedelta_mmnd&add_map=1

Om een idee te geven van de te verwachte stroming rondom maasvlakte/ slufter. Gemaakt door RWS. Hier kan je een beetje zien hoe sterk het stroomt. Maar let wel dit is gemaakt voor scheepvaart en gericht op de maasmonding. Dus geen garantie voor de kiter bij Sluf!


Mooi kaartje. Het is denk ik wel een moment opname?  Ik denk dat daar het getij ook nog wel behoorlijk invloed kan hebben ?
Als je dus thuis deze kaart bekijkt en in de auto stapt dan kan het 3 uur later ( denk ik? ) heel anders zijn.  
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #124 September 15, 2015, 12:55:30
edit2Rapporteer  
Ehm Tom, dit IS een kaart van de getijdestroming inclusief voorspelling voor de komende dagen.

Enige punt van kritiek is het grove rooster waarop de stroming in krappe geulen niet 100% representatief is en geeft meer aan waar en wanneer de stroming welke kant op gaat dan de daadwerkelijke snelheid vlak langs de kust of in een geul.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.