ziek van zeewater omgeving oostvoorne?????

bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Januari 01, 2013, 21:32:57
edit2Rapporteer  
hey iedereen,

zijn er toevallig nog meer mensen die ziek zijn geworden na het kite op autostrand rockanje of slufter oid?

ik ken nl. 6 mensen die ook ziek zijn net als ik. zelfde symptomen.
dit is allemaal na het kite gekomen.

mischien rijkswatrstaat inlichten erover?


Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #1 Januari 01, 2013, 21:50:57
edit2Rapporteer  
Ongeveer 1,5 maand geleden crashte ik in de poel bij de slufter en zat ik helemaal onder de zwarte drap. Eerst dacht ik aan rottend zeewier maar het leek bij nader onderzoek meer op ruwe olie. Ik heb een week lang brandende ogen gehad en een opgezwollen keel. Heb ook flink moeten poetsen om de zooi uit mijn wetsuite te krijgen (stinkt nog steeds naar olie).
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #2 Januari 01, 2013, 21:54:36
edit2Rapporteer  
Hmm last van overgeven en schijt of??
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Januari 01, 2013, 22:06:48
edit2Rapporteer  
Zelf niet ziek geworden, maar het viel me wel op dat het simpelweg geen zout water meer is in deze omgeving (Bdam is ook minder zout als normaal) en zelfs brak zou ik het niet durven noemen op de Slufter.

Kan dus zijn dat er ergens het riool hebben moeten lozen in zee/rivier wat nu via het Haringvliet geloosd wordt na die extreme regenval van december. Geen idee wat je er tegen kunt doen, de zee is de enige plek waar het water naartoe kan.

Enige remedie tegen besmet water die je zelf kunt nemen is simpelweg zeer bewust te zijn met wat je inslikt.


@Kevin, alles ok met je knie?
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #4 Januari 01, 2013, 22:10:41
edit2Rapporteer  
schijten koorts, overgeven ikzelf niet maar andere wel geloof ik
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #5 Januari 01, 2013, 22:12:28
edit2Rapporteer  
wel verkouden geworden, maar of dat van oostvoorne is vraag ik me af.
ronny

Berichten: 357
Antwoord #6 Januari 01, 2013, 22:20:47
edit2Rapporteer  
ik was ziek na eerste kerstdag Smiley kan ook van eten komen ?

snachts overgegeven

ben echt alle dagen wezen kite  oostvoorne, rockanje,

ben nu ook verkouden en beetje koorts gehad.
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #7 Januari 01, 2013, 22:23:31
edit2Rapporteer  
Ben wel flink verkouden geworden en licht misselijk. Geen idee of het van het water komt. Ben de 29ste op Rockanje geweest.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #8 Januari 01, 2013, 22:33:16
edit2Rapporteer  
Volgens actuele waterdata is het zoutgehalte voor de kust van Rockanje, Oostvoorne en slufter zo'n 18 gram/kg (gemeten op Haringvliet 10) maar daalt soms tot 5 gram/kg. Zeewater zou rond de 34 gram/kg moeten liggen. We kiten dus in water dat voor 50% tot 80% uit zoet, vermoedelijk Haringvliet water bestaat. 

Bij veel regenval zal hier vermoedelijk meer vervuiling in zitten ivm meer meesleuren van afval/slib.

Bron:
http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/geotool_zoutgehalte.aspx
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeewater
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #9 Januari 01, 2013, 23:02:32
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het heel stom toeval is!
Ik en vinni waren namelijk ook ziek en wij dachten eerst voedselvergifteging of iets....
Alleen toen nena ook ziek werd nadat die bij mij was geweest was het wel duidelijk dat het gewoon buikgriep was Wink

Gezien dit zeer besmettelijk is lijkt me dit de verklaring ervoor!
Alleen die olie is natuurlijk wel een stuk minder....

@Evan ja knie doet het gelukkig weer.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #10 Januari 01, 2013, 23:36:56
edit2Rapporteer  
Ken ook een hele waslijst met mensen waaronder ik zelf die ziek zijn geweest in de week van kerst. Nagenoeg allemaal kiters, maar ook mensen die niet kiten. Lijkt me niet waarschijnlijk dat het iets met het water te maken heeft, maar dat het water rondom de Maasvlakte/Slufter vervuilt is daar twijfel ik geen moment aan.

Tja, uit voorzorg zou ik toch een ieder willen adviseren de Slufter te mijden.....
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #11 Januari 02, 2013, 09:11:10
edit2Rapporteer  
Sinds vanmorgen ben ik ook lid van de club. Ik zal jullie de details besparen, maar ik plan mijn aktiviteiten vandaag allemaal in een straal van 15 meter rond het toilet. 'Straal van 15 meter' is in deze situatie een beetje dubbele woordkeus, nu ik m teruglees.........

Ik vind het water op Sluf overigens naar wasmiddel smaken. Niet echt lekker fris.
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #12 Januari 02, 2013, 09:50:06
edit2Rapporteer  
Zijn je spullen wel meteen lekker schoon, scheelt ook weer douche na afloop.  Tongue
Ik heb eigenlijk weinig gemerkt gister, maar ik vaar dan ook met m'n mond dicht. Lips Sealed

Denk ook stom toeval, in ieder geval veel beterschap allemaal!
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #13 Januari 02, 2013, 10:37:58
edit2Rapporteer  
Het zou miss kunnen door de vervuiling..

Maar op moment is er weer een griep epedemie aan de gang. Dus misschien zijn jullie daar ook slachtoffer van geworden.

iig Beterschap! Joepie
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #14 Januari 02, 2013, 11:23:07
edit2Rapporteer  
Het zou miss kunnen door de vervuiling..

Maar op moment is er weer een griep epedemie aan de gang. Dus misschien zijn jullie daar ook slachtoffer van geworden.

iig Beterschap! Joepie

Nou toevallig ben ik voor kerst en na kerst best een paar keer wezen kiten op de slufter, en een flinke buikgriep opgelopen, Ik dacht eerst dat het van Roti was maar  Mn vriendin die niet kite heeft nergens last van, nu na 4 dagen gaat het eindelijk weer wat beter, Jammer want ik heb de beste 2 dagen gemist 
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Januari 02, 2013, 12:28:05
edit2Rapporteer  
Er is een heel verschil tussen de Slufter en om het hoekje op MV2 - plots smaakt het water normaal zout in de branding.
De afgelopen week werd vanwege de overvloedige regenval heel veel water geloosd vanuit de Haringvliet dat kon je merken aan de merkwaardige golven die op zo'n 500 m voor de Slufter liepen: dat waren rollende rivier golven geen brekende zee golven.

Nu het terug droger weer is zal het water weer zouter worden op de Slufter.
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #16 Januari 02, 2013, 14:26:50
edit2Rapporteer  
Ik heb er sinds de 31 ook last van..
Met name overgeven en dergelijke..
helium

Berichten: 676
Antwoord #17 Januari 02, 2013, 14:27:17
edit2Rapporteer  
Ik was oudjaarsdag ook behoorlijk ziek, toevallig de dag ervoor op sluf weeste varen........hmmm
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #18 Januari 02, 2013, 14:47:25
edit2Rapporteer  
Check, hier ook grieperig en een soort duizeligheid na een sessie op slufter en playa. Ik dacht dat ik gewoon moe was  Shocked Volgens mij had ik het alleen laatst ook na ritje op de zandmotor  Huh
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #19 Januari 02, 2013, 14:52:51
edit2Rapporteer  
Is er een dokter in de zaal?

Is het niet zo dat die buikgriep  ( rotavirus of norovirus) virusjes juist verspreid worden in ongezuiverd riool water?
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #20 Januari 02, 2013, 15:52:37
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat die buikgriep  ( rotavirus of norovirus) virusjes juist verspreid worden in ongezuiverd riool water?


Ben bang dat je een goed punt heb. Volgens de onderstaande bron kan er zeker een link zijn.

"De fecaliën waarmee natuurzwemwater verontreinigd kan zijn, hebben een verschillende oorsprong.
Menselijke ontlasting komt in incidentele gevallen in het oppervlaktewater terecht via de uitstroom van
rioolwaterzuiveringsinstallaties of door ‘overstorten’ van het rioolstelsel (tijdens hevige regenbuien komt
ongezuiverd rioolwater in het oppervlaktewater terecht
). Een andere bron vormen zwemmers zelf. De
belangrijkste dierlijke bronnen zijn: afspoeling van mest van landbouwgebieden en uitwerpselen van
watervogels. Fecale verontreiniging bestaat grotendeels uit onschuldige darmbacteriën. Daarnaast bevat
ze ziekmakende organismen (pathogenen) afkomstig uit de darmen: virussen, bacteriën en protozoa
(eencellige dierlijke organismen).66 Bij ziekte door blootstelling aan fecaliën in zwemwater gaat het in de
meeste gevallen om maagdarmstoornissen (gastro-enteritis). Ook kwalen als huid-, oog-, en
luchtwegaandoeningen en ontsteking van de uitwendige gehoorgang kunnen optreden.67"



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/07/31/risicoanalyse-badinrichtingen-en-zwemlocaties/risicoanalyse-badinrichtingen-en-zwemlocaties.pdf

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je aan de rees bent omdat je vriendin haar handen niet had gewassen.

S3

Berichten: 57
Logs: 0 | 618 uur
Antwoord #21 Januari 02, 2013, 16:05:59
edit2Rapporteer  
Denk ook dat er het een en ander in dat te zoete water zit op dit moment. Vorige week behoorlijk misselijk geweest na een sessie op playa, en deze week nog een keer maar minder erg. Uiteindelijk word je dus wel resistent Roll Eyes
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #22 Januari 02, 2013, 16:09:13
edit2Rapporteer  
30 december nog op Rockanje gevaren en na een crash een flinke slok water binnengekregen maar nergens last van gehad.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #23 Januari 02, 2013, 16:16:53
edit2Rapporteer  
Het is inderdaad wel degelijk beschreven, heb even de referenties opgezocht van Erik en dit beschrijft zowel virale als bacteriele infecties op basis van riool lozingen in kustwater en zoetwater.

Beter zeggen we er niet te veel over en houden we letterlijk en figuurlijk onze mond dicht want straks wordt het nog verboden om te kiten als het heeft geregend.  Grin

Saillant detail is dat met name de poeltjes gevaarlijk kunnen zijn, whahaha   schater

http://whqlibdoc.who.int/publications/2003/9241545801.pdf
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #24 Januari 02, 2013, 17:35:02
edit2Rapporteer  
Tja, uit voorzorg zou ik toch een ieder willen adviseren de Slufter te mijden.....

Pas je zelf ook op? Ik heb vernomen dat je zelf ook vaak op de slufter te vinden bent Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.