Gaastra kites; garantie tot aan het water?

Jeroen1972

Berichten: 54
Juli 01, 2013, 23:17:27
edit2Rapporteer  
Afgelopen herfst kocht ik een nieuwe Gaastra Hatch 11m. Twee weken geleden ontplofte de leeding edge gewoon in de lucht. Oorzaak: de stiksels knalde uit elkaar, waardoor de bladder naar buiten kwam. Via de winkel (intersurf Sneek) kreeg ik vandaag van Gaastra te horen dat dit niet onder hun fabrieksgarantie valt, omdat de kite misschien wel te hard op het water is geland. Gaastra keert de bewijslast dus om, wat natuurlijk nooit te bewijzen is. Het feit dat de kite verder geen schade of slijtage heeft is blijkbaar geen voldoende bewijs.

Met de winkel gebeld om te vragen of ik het goed begrepen heb. Conclusie: bij Gaastra heb je garantie tot aan de deur. In dit geval: tot aan het water. Want zodra je het water opgaat is het niet meer uit te sluiten dat je zelf de oorzaak bent van eventuele schade. Dit vind ik toch wel heel sterk. Kitesurfen lijkt me een sport waarbij je wel een beetje op het materiaal moet kunnen vertrouwen. Maar bij Gaastra denken ze daar kennelijk anders over. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Nb: om een eerlijk beeld te geven moet ik wel zeggen dat Gaastra 'uit coulance' een nieuwe bladder opstuurt, dat de winkel het er gratis inzet en dat ik zelf alleen het 'dichtnaaien' moet betalen. Maar toch: het gaat mij hier om de vraag: hoe kan het nou dat garantie op nieuw materiaal geen betekenis meer lijkt te hebben zodra je het gebruikt? Kites zijn toch niet alleen maar om naar te kijken Undecided
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #1 Juli 01, 2013, 23:23:01
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een akkefietje met de 2013  gaastra jekyll aan de hand.Ga er verder niet over uitwijden ,maar bij  mij werd het tot 2 keer toe zeer plausibel opgelost . Ben echter wel naar een ander merk overgestapt   Roll Eyes
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #2 Juli 01, 2013, 23:24:33
edit2Rapporteer  
Ik heb bij mijn gloednieuw North Rebel een klein stukje stiknaad los, waardoor er een bobbel op de leading edge zit. Reactie van de dealer: voor een paar tientjes kun je het laten maken, op eigen kosten dus!!!!!

voor foto's zie https://www.facebook.com/mgboersma of

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4001415/rebel/GOPR0041.JPG
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #3 Juli 01, 2013, 23:26:41
edit2Rapporteer  
gaat niet lukken met die link Marco,wel na inloggen haha  loser
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #4 Juli 01, 2013, 23:32:31
edit2Rapporteer  
Van de  eerste lichting Hadlow ID's hadden er een paar dit euvel ook: garen niet sterk genoeg. Doordat ze een hele dunne leading edge hebben, worden ze vaak knoerhard opgepompt. Dit is die paar keer dat het fout ging kosteloos opgelost. Vanaf tweede  lichting sterker garen. ik zou zelf nooit voor Gaastra kiezen, veel te veel ellende mee gezien. Laatste kites schijnen beter te zijn en de service die jij krijgt kan wellicht beter, maar is toch niet zo slecht als je titel doet vermoeden, vind ik.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #5 Juli 01, 2013, 23:34:38
edit2Rapporteer  
Een kite moet toch wel een goede crash kunnen overleven op het water?!! Huh
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Juli 01, 2013, 23:36:02
edit2Rapporteer  
Mag ik jullie beiden hier op wijzen:

"In het kader van de consumentenbescherming is in de wet (Burgerlijk Wetboek) vastgelegd dat een consument 6 maanden garantie heeft op een product. Als in die tijd blijkt dat het product niet deugt, gaat de wet er in principe van uit dat er al iets mis was op het moment dat het product is gekocht. Als de verkoper het daar niet mee eens is, dan zal hij moeten aantonen dat het defect door de consument is veroorzaakt (zogenoemde omkering van de bewijslast). De wettelijke garantie geldt alleen tussen de (oorspronkelijke) koper en de verkoper en kan dus niet aan een ander worden overgedragen. Dit laatste kan wèl bij de fabrieks- of verkopersgarantie, dus ook bij tweedehands verkoop."

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #7 Juli 01, 2013, 23:36:11
edit2Rapporteer  
@ Herman-Nee helaas,dat gaat niet altijd lukken ......
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #8 Juli 01, 2013, 23:38:27
edit2Rapporteer  
@Jeroen, volgens mij is er Nederlandse of zelfs europese (ugh!) wetgeving die bepaalt dat producten deugdelijk moeten zijn en een vrij lange periode moeten voldoen aan verwachtingen zoals economische levensduur e.d. Ik zou dit nog even goed uitzoeken en het probleem direct weer bij de desbetreffende winkelier (welke verantwoordelijk is en blijft voor de oplossing) neerleggen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Juli 01, 2013, 23:40:51
edit2Rapporteer  
@Jeroen, volgens mij is er Nederlandse of zelfs europese (ugh!) wetgeving die bepaalt dat producten deugdelijk moeten zijn en een vrij lange periode moeten voldoen aan verwachtingen zoals economische levensduur e.d. Ik zou dit nog even goed uitzoeken en het probleem direct weer bij de desbetreffende winkelier (welke verantwoordelijk is en blijft voor de oplossing) neerleggen.

Wat heb ik nu net hierboven gepost.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #10 Juli 01, 2013, 23:43:28
edit2Rapporteer  
Heb boardguru maar mailtje gestuurd met de foto.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Juli 01, 2013, 23:47:53
edit2Rapporteer  
Heb boardguru maar mailtje gestuurd met de foto.

Je moet gewoon bij de winkel zijn waar je je materiaal hebt gekocht, de importeur hoeft namelijk niets voor jou te beteken op dit moment. De winkel wel.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #12 Juli 01, 2013, 23:52:23
edit2Rapporteer  
Zo is dat ,die winkel moet de strijd aangaan met de importeur....
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #13 Juli 01, 2013, 23:54:53
edit2Rapporteer  
Het beperkt zich echt niet tot 6 maanden. Je hebt recht op minimaal 1 jaar garantie, waarbij de eerste 6 maanden de bewijslast bij de fabrikant ligt en de tweede 6 maanden ligt de bewijslast bij de consument. Echter, gaat het buiten dat jaar kapot (en je zit nog in het jaar), treedt recht op een deugdelijk product in werking. Dit houdt in dat je van een bepaald product bij gemiddeld gebruik een bepaalde levensduur mag verwachten. Dit is bijv. bij een computer zo'n 3 jaar.

Zoals ik dit lees zit jij binnen het jaar. Je hebt niets met Gaastra te maken, tenzij je het direct bij hen hebt gekocht. Ga naar de winkel en claim daar je garantie. Zij zijn verplicht je te helpen en ze mogen je (door de wet bepaald) niet doorsturen naar de fabrikant. Indien zij vinden dat het door een crash komt, kun je altijd naar vergelijkbare winkels om hun mening te vragen. Indien er verder geen zichtbare schade aan je kite is, veroorzaakt door een crash is je bewijslas feitelijk al rond. Meer dan dat kun je niet aantonen en mogen ze ook niet van je verwachten. Overigens, een crash ligt gewoon binnen gemiddeld gebruik. Een LE mag absoluut niet kapot gaan van een crash binnen een bepaalde periode. Als jij via een onafhankelijke kenner (een reparateur bij een andere winkel, bijvoorbeeld) kan aantonen dat het een fabrieksfout is (slechte stiksels) dient de winkel waar jij de kite hebt verkocht gewoon een reparatie door te laten voeren. Zij moeten jou helpen, of ze hun geld terugkrijgen van Gaastra is uiteindelijk hun probleem, dit kunnen ze niet op jouw afschuiven.

Indien nodig geef je per aangetekende brief (met een onafhankelijk bewijs dat het een fabrieksfout is, dan sta je sterker) aan dat je je garantie claimt en dat ze binnen redelijke termijn (bijv. 2 weken) moeten reageren. Je kunt ook aangeven dat wanneer zij niet reageren je de kite laat repareren en hen de rekening zal doorsturen (de winkel welteverstaan, zij moeten het afhandelen met Gaastra).

Je kunt altijd eens kijken op www.consuwijzer.nl voor info, of hen bellen. Als je rechtsbijstand hebt: direct inschakelen! Dit is een zeer slechte gang van zaken naar mijn idee. Je hebt je rechten als consument, en vooral met een duur product als een kite moet je vooral ook je recht halen.

Oh, en dreigen met rechtsbijstand helpt vaak al Wink
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #14 Juli 02, 2013, 00:38:17
edit2Rapporteer  
Ja. Daar heb ik ook aan gedacht. Op de Gaastra site zelf staat topkwaliteit, top service, 1 jaar garantie bla, bla. Alleen sta ik nu al 2 weken aan de kant, kost deze reparatie waarschijnlijk een paar tientjes en gaat Intersurf Sneek een hopelijk goed omruil aanbod doen (voor mij geen Gaastra meer). Blijft dat ik me afvraag: als dit het algemene principe is, waarom zou je dan ooit nog nieuw kopen?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #15 Juli 02, 2013, 00:59:15
edit2Rapporteer  
Ja. Daar heb ik ook aan gedacht. Op de Gaastra site zelf staat topkwaliteit, top service, 1 jaar garantie bla, bla. Alleen sta ik nu al 2 weken aan de kant, kost deze reparatie waarschijnlijk een paar tientjes en gaat Intersurf Sneek een hopelijk goed omruil aanbod doen (voor mij geen Gaastra meer). Blijft dat ik me afvraag: als dit het algemene principe is, waarom zou je dan ooit nog nieuw kopen?

Omdat anders op een gegeven moment alle tweedehands kites op zijn?  Huh schater
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Juli 02, 2013, 07:47:27
edit2Rapporteer  
Bij Best heb je life-time guarantee op niks. De enige service die ik heb gehad is van de winkel, die doen wel hun best (haha).

feddomw
Gast
Antwoord #17 Juli 02, 2013, 08:29:43
edit2Rapporteer  
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen, jongens. Maar wat anderen zeggen, je hebt met de winkel te maken, niet de fabriek. En als die niet thuis geven kan je het bij de fabrikant aangeven, en als die ook weigeren, tsja, wat kan je dan? Niets, behalve het op internet melden.

Ik vind overigens de aangeboden oplossing van Intersurf best netjes. Dat van North is echt debiel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 Juli 02, 2013, 08:37:11
edit2Rapporteer  
Ik sluit mij helemaal bij de woorden van Ironis aan.
a. Je hebt voor garantiezaken alleen te maken met de shop waar je je vlieger gekocht hebt. Als de shop zegt dat de importeur niets doet ( wat de importeur overigens ook helemaal niet hoeft te doen) is dat voor jou niet echt interessant: Je hebt een koopovereenkomst met de shop en gekoppeld aan die koopovereenkomst is automatisch een wettelijke bepaling betreffende de garantie gekoppeld.
b. op zich heb je dus mazzel dat Gaastra je een nieuwe bladder levert en zou je je kunnen afvragen of de shop wel voldoet aan haar verplichtingen betreffende  garantie.

Ik blijf mij met dit soort gevalletjes iedere keer weer verbazen over de houding van importeurs / shops.
We praten hier over een bladder ( waarde voor de importeur iets van € 30? ) , het dichtnaaien van de LE  ( € 25) en het plaatsen van de bladder ( 15 minuten max) .
Bij het correct afhandelen kost het dus iets van max € 100,- die de shop boekhoudkundig geheel kan afschrijven.
Nu is er dus een bedrag van max €30,- bespaart en heb je zowel als shop als importeur zijnde toch een heel vervelend topic op het internet. staan.
Wil je als fysieke shop in de toekomst goed kunnen concurreren met de digitale internet handel dan moet je je voordelen wel goed uitbuiten. Een goede service, garantieafhandeling kunnen dan hele sterke punten zijn!

Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #19 Juli 02, 2013, 08:41:22
edit2Rapporteer  
Hoe dan ook je recht proberen te halen, ook tegen de winkel zeggen dat indien ze niet de garantie willen naleven (zoals ik zei, eventueel na bezoek andere winkel voor second opinion) je het elders laat repareren en de rekening doorstuurt. Geef vooral ook aan dat je in je recht staat en dat de kite voldoende onbeschadigd is om aan te tonen dat het geen crash is geweest en hen dus aansprakelijk stelt voor de gemaakte kosten voor reparatie en eventueel huur van vervangend materiaal.

Zoals ik de foto's zie zie ik geen noemenswaardige beschadigingen, anders dan een stikseltje die is gebroken. Als het een crash is, komt volgens mij direct de bladder naar buiten zetten, zoveel druk staat er dan op.

Wat ook nog een mogelijkheid is is je beroepen op een ondeugdelijk product. Of het nu een fabrieksfout is of niet, het moet toch langer meegaan dan nu het geval is, crash of niet. Als ze je echt niet willen helpen heb je zelfs het recht om de overeenkomst te ontbinden, dus je geld (grotendeels) terug te vragen. Je hebt de kite toch een half jaar kunnen gebruiken, dus reken op afschrijving. Omruilen voor een vergelijkbaar (deugdelijk) product is ook een optie (ander merk).

Zelf ben ik altijd van de principekwesties, dus dram altijd door en krijg altijd mijn recht Smiley Een surfshop dient gewoon de regels te kennen en zich aan de wet te houden. Ik weet, het is makkelijk lullen voor mij via het forum. Maargoed, het is de vraag of je die moeite wil doen voor 30 euro
feddomw
Gast
Antwoord #20 Juli 02, 2013, 10:17:26
edit2Rapporteer  
Maargoed, het is de vraag of je die moeite wil doen voor 30 euro


En dat is nou precies waar het om gaat. En ook de reden dat Idefixe gelijk heeft: voor zo weinig kosten verkloot de shop/importeur/fabrikant alle goodwill van een merk of hun reputatie.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Juli 02, 2013, 10:54:51
edit2Rapporteer  
Je zou bijna een tegen reactie verwachten van winkel, importeur en last but not least Morres...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #22 Juli 02, 2013, 11:00:00
edit2Rapporteer  
Zo is dat ,die winkel moet de strijd aangaan met de importeur....
Heb boardguru maar mailtje gestuurd met de foto.

Je moet gewoon bij de winkel zijn waar je je materiaal hebt gekocht, de importeur hoeft namelijk niets voor jou te beteken op dit moment. De winkel wel.

Bericht terug van boardguru, heel netjes, kan onder garantie laten repareren. Netjes opgelost.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #23 Juli 02, 2013, 11:14:17
edit2Rapporteer  
En dat is niet de winkel waar je de set hebt gekocht?
Dikke kudo's voor Boardguru dan! Smiley (En niet Intersurf Sneek)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Juli 02, 2013, 11:26:47
edit2Rapporteer  
En dat is niet de winkel waar je de set hebt gekocht?
Dikke kudo's voor Boardguru dan! Smiley (En niet Intersurf Sneek)

Ik denk dat dat bericht over die North vlieger gaat?  Blijft natuurlijk wel een feit dat ze de zaken netjes oplossen  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.