[Ongeluk] cursist H. Vogelezang per ambulance afgevoerd 22-5-2011

Jandewaterman

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #125 September 18, 2011, 17:51:10
edit2Rapporteer  
Kitesmurf heeft helemaal gelijk!

Ten eerste: ik ben zelf een beginner en heb nog bar weinig praktijkervaring.
Wel houd ik mezelf al een tijd bezig met de theorie achter vleugelprofielen, wat een kite natuurlijk ook is.

Wat ik tot nu toe bij het rondstrunen op fora nog nergens ben tegengekomen is het volgende stukje theorie:

In woordformule:
Lift van een vleugelprofiel   =   0.5 * dichtheid medium *  snelheid * snelheid * oppervlakte vleugel * liftcoefficient

Wat nu zou moeten opvallen is dat de snelheid dus in het kwadraat meewerkt in de liftkracht! En de oppervlakte maar lineair. Oftewel:

Waait het 2x zo hard, dan genereert de kite 4x zoveel kracht!!!!

(Dit is globaal bekeken; een en ander hangt ook af van vele andere factoren
 Maar ga hier gerust vanuit!)

Dus als het 20kts waait met stoten tot 30 kts, dan kan er dus in een fractie van een seconde al 2.25x zoveel kracht in je kite komen.

Daarom ben ik ook van mening dat er (wat betreft lesgeven) een enorm verschil zit tussen b.v. constant 25kts of 20 kts met stoten tot 30 of misschien wel hoger.

Ik vraag mij af of bij de cursus tot kite-instructeur dit stuk theorie (en dit is echt de allereerste basis) wel zodanig behandeld wordt. En anders verbaas ik mij daar wel over. Ik heb mijn instructeurs niet over zoiets gehoord en ik zou zeggen: ram bovenstaande regel er gewoon bij iedereen in!

Tuurlijk is het gevoel in de praktijk belangrijker maar mij lijkt het wel zinnig om dit stukje theorie in het achterhoofd te houden en bij cursisten op te hameren.



franco

Berichten: 874
Antwoord #126 September 18, 2011, 18:22:39
edit2Rapporteer  
boven de 25 knopen moet een no go worden voor elke kite school, en dit is niet om iemand aftezeiken maar ik ben van mening dat als ik mijn 7 oplaat het voor beginners beter is om aan de kant tekijken.

verders moet iedereen leerlaar of cursist zijn eigen verandwoording nemen.
gooi nu maar gouw een slotje op deze posten want blijft toch altijd weer koffie dik kijken.
en als laatste ook wij met meer ervaring kunnen ook soms een probleem hebben,alleen door de ervaring weet je hopelijk wat je dan moet doen.
ik groet u allen franco andreazzoli  kite junkie.
Vise

Berichten: 49
Antwoord #127 September 18, 2011, 20:53:31
edit2Rapporteer  
Dat is het probleem bij organisaties. Altijd maar knaken zien en gewoon lekker bikkelen voor de cash.

Kan beter privé les nemen bij iemand die je 100% kunt vertrouwen

Op het moment dat het 25 knopen waait dan is het gewoon niet veilig meer. Zou jij je chickie die nog nooit een kite heeft vastgehouden en een beetje kan vliegeren op het strand laten huppelen met een ding van 8m2 ofzo? Ik zou het zelfs niet bij 6m2 laten gebeuren.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #128 September 18, 2011, 21:09:11
edit2Rapporteer  
Mijn vriendin heeft in 40 knp les gehad, met een 3,5 meter. Men doet niet anders in Leucate. Het is moeilijk om een rigide grens te trekken, het zal altijd aan komen op de inschatting van de expert of dat de weersomstandigheden x niveau cursist x materiaal x omgeving een veilige combinatie is. Dat is een verantwoordelijke taak, die niet iedereen even goed uitvoert helaas.
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #129 September 18, 2011, 21:18:51
edit2Rapporteer  
boven de 25 knopen moet een no go worden voor elke kite school, en dit is niet om iemand aftezeiken maar ik ben van mening dat als ik mijn 7 oplaat het voor beginners beter is om aan de kant tekijken.

verders moet iedereen leerlaar of cursist zijn eigen verandwoording nemen.
gooi nu maar gouw een slotje op deze posten want blijft toch altijd weer koffie dik kijken.
en als laatste ook wij met meer ervaring kunnen ook soms een probleem hebben,alleen door de ervaring weet je hopelijk wat je dan moet doen.
ik groet u allen franco andreazzoli  kite junkie.

Uhhh, ik vaar nog met mijn 9 bij 25 knopen.
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #130 September 19, 2011, 11:17:51
edit2Rapporteer  
Schrik wel een beetje van de berichtgeving hier mbt vogelezang en zijn school. Ik ben uitsluitend toffe mensen tegengekomen die wisten wat ze deden en vooral niet deden alsof ze de enige op de spot waren met ons.

Je kunt het trouwens ook omdraaien; wat denk je van de cursist? Die gaat een extreme sport leren en daar heb je gezond verstand voor nodig. Als een cursist klakkeloos aanneemt dat er kan worden gelest en niet kritisch durft te zijn op zichzelf en de omstandigheden vraag ik me af hoe lang zo iemand overeind blijft als die straks zonder instructeur het water op zou gaan.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #131 September 19, 2011, 12:33:46
edit2Rapporteer  
daniel uiteraard moet een cursist ook verstandig zijn maar kan je vaniemand die nog nooit gekite heeft verwachten dat die weet wat wel en niet veilig is. Die gaat uit van de kunde van de school. Als school ben je dan ook altijd verantwoordelijk voor de veiligheid van de leerlingen en omstanders
Nielsfranken

Berichten: 72
Antwoord #132 September 19, 2011, 13:12:57
edit2Rapporteer  
Ik heb in Kaapstad les gehad, met 5meter C-kite (ja echt waar:P) en ging harstikke prima:) Maar nu heb je in Kaapstad wel meer ruimte, zowel in de zee als op het strand. Én sideshore wind, wat natuurlijk ideaal is. Tevens zijn de instructeurs natuurlijk meer ervaren met harde wind.

Wat ik hiermee wil zeggen....met harde wind les geven zou best moeten kunnen (ervan uitgaande dat zowel de cursist als instructeur een gezond verstand heeft). Het is nu eenmaal een extreme sport waarbij ongelukken kunnen gebeuren. De sport is ook superpopulair aan het worden. Enja, meer cursisten = meer ongelukken
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #133 September 19, 2011, 13:57:12
edit2Rapporteer  
@Boarder73

Klopt, gelijk heb je. Toch word je doorgaans na 1 les, hooguit 2, al in je eentje aan een vlieger geknoopt om te bodydraggen of wat dan ook te doen. Dan kan je veel willen als instructeur maar als de cursist dan iets geks gaat doen kun je niet zoals bij een rijles alsnog de rem indrukken. Dus denk ik niet dat een instructeur voor de volle 100% verantwoordelijk kan worden gehouden voor alles.
Denk dat bewustwording op het gebied van de risico's een hele belangrijke is.
 
Zo ben ik in les 2 ook vol met mijn smoel op het water geklapt.. Doet even pijn en het eea werd versierd met sterretjes. Kan gebeuren en hoort er bij maar een instructeur kon dit niet voorkomen.

Goed dat er in ieder geval een discussie over gaande is. Ongelukken zijn nooit goed voor wat voor sport dan ook.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #134 September 19, 2011, 14:04:00
edit2Rapporteer  
De Nederlandse situatie vergelijken met een buitenlandse heeft absoluut geen zin.  Als het in Nederland hard waait heb je bijna altijd met een depressie te maken. Dit geeft dusover het algemeen veel meer vlagen dan de harde wind op de vele tropische stranden.
Daarnaast speelt ook de luchttemp. een grote rol. In de winter vaar je met dezelfde wind al snel een maatje kleiner. Koudere wind heeft veel meer kracht.

Daarnaast gaat het in het buitenland ook vaak ( hardstikke) fout met harde wind. Het vervelende is dat in ons kleine landje dan meteen allerlei instanties beginnen over het verbieden van Kitesurfen........
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.