Zandmotor: meer duidelijkheid over wel/niet mogen surfen

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Juli 14, 2011, 11:27:40
edit2Rapporteer  
Al meerdere malen is de Zandmotor tussen Monster en Kijkduin hier al voorbij gekomen:

NKV particpeert in project de Zandmotor
vaarverbod zandmotor
De Zandmotor
Zandmotor aangezwengeld

Afgelopen week stond er in het tijdschrift "de Intermediair" een interview met Maarten Reinking, projectmanager bij Rijkswaterstaat voor de Zandmotor.

De zandmotor is eindelijk voltooid, de baggerwerkzaamheden zijn over. Geen boten meer dus voor de kust.

Hieruit een aantal citaten die meer duidelijkheid geven over het wel of niet mogen surfen aldaar:

Citaat
De provincie Zuid-Holland wordt steeds voller, en was ook geinteresseerd in nieuwe ecologische en recreatiemogelijkheden. Badgasten met handdoekjes en zonnebrand zullen niet afkomen op de Zandmotor. Te ver lopen, te winderig. Maar voor wandelaars, rustzoekers en vogelaars biedt de uitgestrekte zandvlakte nieuwe mogelijkheden...


Citaat
....Menselijke zwemmers laten zich nog niet zien: zwemmen is overal rond de de plaat verboden...


Citaat
....Ook voor golfsurfers op zoek naar gunstige brandingomstandigheden bij ondieptes, windsurfers en vissers mogen op den duur de plaat op. Het lijkt er nu al op dat de kleine, natuurlijk gevormde lagune weinig gevaar biedt. Een kitesurfer raast er heen en weer. "Het mag niet, maar ja, dat zijn de vrije jongens", zegt Reinking met verholen bewondering.


Samenvatting:
de provincie Zuid-Holland wil met de zandmotor meer recreatiemogelijkheden bieden aan de bewoners van deze "volle" provincie. Echter alleen de rustzoekers, wandelaars en vogelaars worden hiermee bedient.
Verder zal "op den duur" (wat dat ook moge inhouden?) mogelijk golfsurfen, vissen en evt. windsurfen er worden toegestaan.
Daar er expliciet een kiter (we staan er weer lekker op als wetten aan ons laars lappende "vrije jongens") wordt genoemd in het artikel, en alle andere categorieen surfers afzonderlijk. Kun je zelf de conclusie wel trekken. Net zoals het is gegaan op het Grevelingenmeer o.a.

Kortom geen badgasten en kiters, wel natuurfreaks, dauwtrappers, en heeeel misschien windsmurfers en vissers.

Wees gewaarschuwd: ze rijden daar ook over het strand en hebben een zog. rib tot hun beschikking om overtreders te verbaliseren.

Voor de geinteresseerden naar het hele artikel: het staat niet online, ik kan het naar je toesturen als pdf. PB me maar!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juli 14, 2011, 11:43:41
edit2Rapporteer  
Stelletje flikkers!!! Pisnichten! Bij die zandmotor zit geen korreltje natuur bij! Waar lullen ze over!!!... Dan maar outlaw! Als het 35+ kts waait komen ze echt niet achter je aan... Dan creëren ze zelf een gevaarlijke situatie
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #2 Juli 14, 2011, 12:03:32
edit2Rapporteer  
Michiel ik zou graag die pdf in willen zien... Smiley



Wederom EJ weer met de zoveeelste foute reactie! ThumpDown ThumpDown ThumpDown
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #3 Juli 14, 2011, 12:05:56
edit2Rapporteer  
adelaar Jan, klets nu eens normaal of volg een cursus communicatie.
anders kom ik eens achter jou aan bij 35+ om je van het water te schoppen als je ergens vaart waar je niet mag komen.
respecteer de regels eens zoals ze zijn, deal with it. Dat maakt het leven een stuk plezieriger hoor!
 
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #4 Juli 14, 2011, 12:15:34
edit2Rapporteer  
Iedereen heeft hier schijt aan en dat is heel jammer:( De hoeveelheid kiters die afzakken naar de zandmoter is schrikbarend hoog.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juli 14, 2011, 12:46:32
edit2Rapporteer  
't was ook meer eer reactie uit frustratie... het lijkt wel of er alles aangedaan wordt om de kite zones in te dammen... terwijl er gewoon heel veel kiters bij komen...   waarom windsurfers wel, golfsurfers mogelijk... en wij totaal niet. zijn wij anders?
slufter 2.0 is dalijk echt niet voldoende.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juli 14, 2011, 12:50:22
edit2Rapporteer  
Iedereen heeft hier schijt aan en dat is heel jammer:( De hoeveelheid kiters die afzakken naar de zandmoter is schrikbarend hoog.

Vooral vanuit Scheveningen in de avonduren komen ze met autoladingen telegijk aan.
En zie het citaat uit het artikel, ook toen werd er "illegaal" gekite daar.

Het is heel erg verleidelijk, maar zoals met alle spots tegenwoordig is er voor kiters geen plaats. Windsurfen mag wel, zie Grevelingenmeer en vele andere spots in het noorden.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juli 14, 2011, 12:57:18
edit2Rapporteer  
Arend, blijkbaar hebben wij ons er al bij neergelegd dat we in het verdom hoekje gepropt worden al die jaren maar gezien de hoeveelheid kiters die schijt aan het verbod op de Zandmotor hadden tijdens de bouw hebben we dit toch echt aan onszelf te danken.

Bij deze, hartelijk bedankt voor het verpesten van deze mogelijke topspot!
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 Juli 14, 2011, 13:05:59
edit2Rapporteer  
Evan en Michiel plaatsen de vinger op de juiste zere plek. We zorgen er lekker zelf voor dat we in die verdom hoek komen.

Ik wilde zelf nog niet echt de downwinders uit Scheef zwart maken, maar de laatste tijd komen er inderdaad karrevrachten downwinders op het strand om richting de zandmotor te gaan. Heel erg verleidelijk, ik moet me zelf ook geregeld inhouden, maar zie hier het resultaat. We staan er weer lekker op.

Iets meer discipline en geduld had wel gemogen :-(
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #9 Juli 14, 2011, 13:30:34
edit2Rapporteer  
Dat je bij de zandmotor niet mag kiten weet ik maar je mag toch wel gewoon bij Kijkduin kiten. Voor zover ik weet is er bij de laatste 2 strandtenten een plek voor kiters. Of mag je daar nu ook niet meer komen?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Juli 14, 2011, 13:36:59
edit2Rapporteer  
Arend, blijkbaar hebben wij ons er al bij neergelegd dat we in het verdom hoekje gepropt worden al die jaren maar gezien de hoeveelheid kiters die schijt aan het verbod op de Zandmotor hadden tijdens de bouw hebben we dit toch echt aan onszelf te danken.

Bij deze, hartelijk bedankt voor het verpesten van deze mogelijke topspot!

Ja Evan, Michiel, Lauw... daar hebben jullie wel gelijk in... maar vond/vind de opstelling van de overheid ook erg laks... als zij waarde aan het verbod hadden, dan hadden zij ook tijdens de bouw moeten patrouilleren.. de eerste die daar maar dan ook in de buurt kwam, gelijk op het kladblok smijten! dan had je die downwinders ook tot nul gereduceerd in no time. kijk ook hier vraag ik mij af of dat daar iedereen van op de hoogte was... dus niet alleen kh of hl bezoekers... ik hoop iig dat geen van ons dat wel heeft gedaan... maar de overheid dereguleert zich zelf wel door niet standvast en consequent op te treden... dus ja dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat de "vrijevogels" (niet alleen kiters hoor, ok zo'n grote vlieger valt wel meteen op, van verre al) zoiets dachten van, nou er is weer een maas in de wet, dus nemen we het er van... met dit als gevolg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juli 14, 2011, 13:55:09
edit2Rapporteer  
Dat je bij de zandmotor niet mag kiten weet ik maar je mag toch wel gewoon bij Kijkduin kiten...

Waar het voorheen mag, mag het nog steeds zover ik weet.
Het stuk strand waar de zandmotor nu is aangelegd bevind zich tussen Monster en Kijkduin in. Dit was al verboden terrein voor kiters tot 200m vanaf de kust. Dat is nu dus uitgebreid om de zandmotor heen.

Ik had begrepen dat een flink aantal kiters die voorheen de Slufter als homespot hadden daar heen wilden "verkassen". Dat zit er dus niet in.

Misschien dat Tom/Idefixe meer kan vertellen over de onderhandelingen met het NKV?
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #12 Juli 14, 2011, 13:59:14
edit2Rapporteer  
Als er nu een kiteverbod kot voor iedereen die geen IKO certificaat heeft gehaald zijn we dan niet van een groot probleem af? ik zie ook op texel van die mafkezen nietsontziend door een beschermd gebied denderen (links naast de TESO boot, nabij de marine uitvalsbasis)

Ik ben dit jaar begonnen en nog extreem voorzichtig, maar als ik zie wat een fratsen sommige "kiters" uithalen vraag ik me af of ze de veiligheidsregels überhaupt wel eens hebben doorgenomen.

Door dit soort mensen is reguleren een stap geworden waarbij de overheid niet meer denkt aan faciliteren, maar aan beperken. dat is nou juist een trend waar je als sport niet mee gebaat bent in een tijd van groei in aantal beoefenaars.

Zorg dat iedere nieuwe en bestaande  kiter begrijpt wat de risico's zijn, ook die van het buiten de gebaande wateren kiten, en het problee lost zich vanzelf op.

Nederland is klein, druk, en dus moeten we voorzichtig omspringen met de beschikbare ruimte.

Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #13 Juli 14, 2011, 13:59:52
edit2Rapporteer  
bedankt voor de info, ik vroeg me al af of het daar nou gedoogd of verboden was. Verboden dus...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juli 14, 2011, 14:05:44
edit2Rapporteer  
Als er nu een kiteverbod kot voor iedereen die geen IKO certificaat heeft gehaald zijn we dan niet van een groot probleem af?

Alsof iedereen die zijn rijbewijs heeft gehaald netjes rijdt, een complete utopie Tongue

Misschien een puntenbewijs, dat je na 3 overtredingen ofzo niet meer mag kiten...eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken Tongue
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #15 Juli 14, 2011, 14:07:03
edit2Rapporteer  
Soms denk ik wel eens phoe al die restricties en regulering dat gaat een beetje ver. Echter bij de aanleg van de zandmoter een DW doen en dan tussen het schip wat zandspuit en de zandmoter door varen met bft 7, das gewoon vragen om ellende! Kan mij heel goed voorstellen dat a.g.v. hiervan  maatregelen worden getroffen. Tis gewoon onverantwoord. Geef de spot maar aan de surfers! Kitesurfers horen toch meer bij prut condities...als ik het gistren weer zag, ultra cleane condties met een paar windsurfers (waar iedereen altijd zo over zeikt) en golfsurfers, en waar zit de rest van de kitesurfers in de dikke chop op een klutje Joepie  YeSS
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 Juli 14, 2011, 14:32:12
edit2Rapporteer  
Tja, het lijkt me n mooie spot maar er zijn ook wel andere plekjes waar je kan varen. Ik gruwel ook van dit regeltjes land met zn beperkingen en soms bewust regels overtreedt (nog niet gevaren bij de zm) en dat is extra genieten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juli 14, 2011, 14:34:01
edit2Rapporteer  
Nogmaals de reden dat kitesurfers niet bij de zandmotor mogen komen:

Het is een natuurreservaat voor vogels een zeehonden!

Wij met onze duivelsche doeken van plezier verjagen deze tere diertjes volgens een totaal niet wetenschappelijk onderbouwd onderzoek gedaan op het Grevelingenmeer een aantal jaren geleden. Toch wordt het advies in dit onderzoek integraal overgenomen door onze overheden.

Heeft niets van doen met kiters die de boel verzieken door de regels te overtreden. Helaas, want anders konden we er misschien nog wel wat aan doen (NKV?)
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #18 Juli 14, 2011, 15:32:18
edit2Rapporteer  
Zijn er geen kiters die hier een afstudeer project van willen/kunnen maken? Een onderzoek vanuit de NKV is niet te betalen das rieel denk ik. Onderzoeken en studies vanuit alle groene instanties worden betaald van gemeenschaps gelden (ja ook uit jullie zak kiters)

Of topic:
Wat een verschil weer.. Kom net terug uit denemarken. Slapen in een boederij van vrienden op 1 min lopen van het strand. Met z'n 2en kiten op een verlaten strand niemand die tot moraalridder is gelagen. Gewoon je ding doen in de vrije natuur.. keep on dreaming...


Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #19 Juli 14, 2011, 17:32:27
edit2Rapporteer  
Kunnen we onze Premier Rutten niet een gratis kitelesje aanbieden, zodat die
helemaal stoked word van het kiten.
Hebben we er zo wat spots bij.....  Grin
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #20 Juli 14, 2011, 17:32:41
edit2Rapporteer  
Wat heerlijk zeg. En wat jammer dat het hier niet zo is... Wat leven we toch in beperkte vrijheid :/

Maarja, tis neit aanderst
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juli 14, 2011, 17:43:22
edit2Rapporteer  
Een van de oorzaken wegnemen kan, maar is ook niet echt een oplossing....want niet echt CO neutraal natuurlijk. Krijgen we dat gezeur weer  Roll Eyes loser

@ SoaB: wat een prachtspot zeg!  ThumpsUp
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #22 Juli 14, 2011, 17:48:28
edit2Rapporteer  
goeie pic! Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juli 14, 2011, 18:15:20
edit2Rapporteer  
@ wimbers... geloof jij in sprookjes? en nu ga jij mij eens vertellen wat iko inhoud, waar het voorstaat, hoe scholen worden getoetst op kwaliteit van les geven etc etc etc...
leve de iko farse!

Ik Kite Ook!  schater

SoaB... lekker bezig!!!  moeten maar eens afspreken... snel.

@ michiel... als je de vogeltjes gaat afschieten... jaag je dan ook op roofvogels?  Shocked

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #24 Juli 14, 2011, 19:21:39
edit2Rapporteer  
Worden we dus weer s lkkr in de bips genomen, hopen dat het hele project een complete flop wordt anders hebben we dingen straks overal.

IPV dat ze er test case van maken voor 2 jaar om te kijken hoeveel natuur er komt als er wel gekite wordt.

Beetje dezelfde streek die ze in Harlingen wilden flikken, netjes recreatie strand opspuiten en dan activiteiten daar verbieden omdat er een of ander niksvogeltje zou kunnen gaan broeden Sad
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.