Stichting Natuurmonumenten en politie op het Autostrand: PAS OP!!!

Linnepin

Geen avatar

Berichten: 10
Augustus 13, 2012, 15:05:57
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van het geen dat ik gezien heb gister op het Autostrand in Oostvoorne, schrijf ik hier even een stukje.

Gister met het prachtige weer naar het autostrand gegaan; Helaas stond er net te weinig wind om te kiten, maar net als ik, waren er toch een paar met goede hoop op iets meer wind, die het even geprobeerd hebben.

De jongen die met zijn vriendin vlak naast ons lagen op het strand, had het dus even geprobeerd, maar hield het al snel voorgezien. Hij had zijn kite vlak achter zijn handdoek neergelaten en zijn lijnen en bar lagen dus in het stuk tussen zijn handdoek en zijn kite in.

Op een gegeven moment komt de jeep van Natuurmonumenten heel langzaam aangereden. Hij stopt en wil daarna weer wegrijden.. maar helaas, de chauffeur is blijkbaar niet gewend om in het zand te rijden en zit vast. Na veel gassen en spinnen van de wielen, komt hij een klein stukje verder en zit vervolgens weer vast. Hij trapt zijn gaspedaal weer hard in en de wielen spinnen flink.... ik kijk op en zie de kite van mijn buurman verschuiven en vervolgens hoor ik een vreemd geluid; Meneer van Natuurmonumenten staat precies op de lijnen van mijn buurman en heeft de lijnen en de bar volledig in zijn as gespind! Mijn buurman springt op en na wat geroep snapt de man van Natuurmonumenten dat er iets verkeerd gaat en stopt. Resultaat: de lijnen én bar van mijn buurman volldig kapot!

Ze kijken samen of ze het los kunnen krijgen en er komen allemaal kleine stukjes lijn tussen de wielen vandaan. meneer Natuurmonumenten belt een collega en enige tijd later komt er een collega aan. De drie staan te praten en ik zie meneer natuurmonumenten zijn verrekijker pakken en naar het natuurgebied turen. Vervolgens belt hij en in een mum van tijd komen er 2 politieagenten op crossmotoren aangereden. na 1 minuut zie ik iedereen, behalve mijn buurman weggaan en richting de paaltjes bij de waterkant scheuren.

Ik ga naar mijn buurman en vraag hoe het afgehandeld is: en hij vertelt me het volgende: Ze hadden nu iets wat een hogere prioriteit had en dat van die lijnen en bar van mijn buurman stelde niet zoveel voor, volgens de collega van meneer natuurmonumenten, dus ze zouden later wel terugkomen om gegevens uit te wisselen, zodat ze het een en ander konden regelen met de verzekering.

Wat had nou prioriteit?
2 afgedreven beginners, die net voorbij de paaltjes waren gedreven werden omsingeld door in totaal 7 mensen van politie en natuurmonumenten. Een scheurde jeep op t strand, 2 waterscooters ( hoezo milieuvervuiling) in het water en een paar extra handhavers, geven 2 kiters een boete van 220 euro! 

Ik heb de mannen van natuurmonumenten niet meer terug zien komen bij mijn buurman voor het uitwisselen van gegevens....

Bij deze; pas op voor de jeep van natuurmonumenten! en natuurlijk nogmaals een waarschuwing voor iedereen; kom niet in het natuurgebied! (rechts van de paaltjes) Het kost je beide klauwen met geld!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 Augustus 13, 2012, 15:15:25
edit2Rapporteer  
Wat een onbeschofte gasten. Kom zelf nooit in Oostvoorne, en als ik de verhalen zo leest maar goed ook! Hopen dat de 'buurman' van je zijn bar nog vergoed krijgt!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #2 Augustus 13, 2012, 15:16:35
edit2Rapporteer  
Die vent moet toch wel te traceren zijn zeker?
van die 2 uitgeschreven boetes kunnen ze mooi een nieuw barretje betalen.
Trouwens als je door pech in een gebied komt waar je niet mag komen ben je dan eigenlijk wel schuldig?
Ik vind van niet. Tenzij je moedwillig in zo'n gebied heen en weer gaat varen.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 Augustus 13, 2012, 15:19:35
edit2Rapporteer  
Dit is filmwaardig.  Soort comedy capers.      ik zou aangifte doen ieg.   Ik had zowiezo die slagboom geblokkeerd als het mijn spullen waren geweest. Jaartje geleden reed de juut ook over mn lijnen, ik roepen en er naar toe lopen , rijden ze gauw door. Stelletje lamzakken. Ga boeven en pedo`s vangen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 13, 2012, 15:20:57
edit2Rapporteer  
Van wie was die bar?
Wellicht dat ze wel langs zijn gekomen, laten we dat eerst eens uitsluiten.

Op Rotterdam trefpunt was hier vanochtend al melding van gemaakt:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23915.msg619765#msg619765
feddomw
Gast
Antwoord #5 Augustus 13, 2012, 15:29:01
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij uitleggen waarom Natuurmonumenten daar rond rijdt? Wat heeft een vereniging te zoeken in een natuurgebied en op basis van welke bevoegdheid zijn zij gerechtigd om zich bezig te houden met handhaving?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Augustus 13, 2012, 15:48:06
edit2Rapporteer  
BOA (bijzonder opsporing ambtenaar)

Het gebied is in beheer gegeven aan Natuurmomumenten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Augustus 13, 2012, 17:29:25
edit2Rapporteer  
BOA (bijzonder opsporing ambtenaar)

Het gebied is in beheer gegeven aan Natuurmomumenten.

laat die groene homo lekker achter de palen blijven dan... het kite strand is het vogel rust gebied niet. dus hoeft ie daar niks te beschermen/zoeken.  wat een boterletter echt!
feddomw
Gast
Antwoord #8 Augustus 13, 2012, 17:32:14
edit2Rapporteer  
BOA (bijzonder opsporing ambtenaar)

Het gebied is in beheer gegeven aan Natuurmomumenten.

Dus een stukje grond wat van de Staat der Nederlanden is, wordt (tegen vergoeding?) beheerd door een Vereniging dat ook nog een erkend Goed Doel is, waarvan de werknemers BOA zijn? Maar de politie wordt wel degelijk gebruikt bij de handhaving...

Zucht.
Het moet niet gekker worden. Duidelijk een reden om niet geld aan Natuurmonumenten geld te geven. Niet omdat ze tegen kiters optreden, maar het is lekker duidelijk waar het geld heen gaat....

O ja, en het vergunning en exploitatie van Playa is weer aan een ander orgaan overgelaten? Groen groep of zo? Semi-overheid.

EDIT: het staat niet op de site van Natuurmonumenten als natuurgebied.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Augustus 13, 2012, 23:14:16
edit2Rapporteer  
waarom moet een natuurhomumenten in gidsnaam met haast mensen een boete geven als er al politie op af is. Gevalletje geen aandacht gekregen toen ie klein was, volgens mij. Kneiterhard aanpakken die lui.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 14, 2012, 08:40:30
edit2Rapporteer  
waarom moet een natuurhomumenten in gidsnaam met haast mensen een boete geven als er al politie op af is. Gevalletje geen aandacht gekregen toen ie klein was, volgens mij. Kneiterhard aanpakken die lui.

het vage was ook, er waren maar 4 mensen aan het kiten in totaal en 4 scholen met in totaal 50 cursisten ofzo. want ja het was marginale wind en aflandig...
Als ze nou eens komen met 20kts+ Zw wind en 400 kiters... waarvan 70 in het vogelgebied, maar nee hoor dan durven die lafbekjes niet!!!! Of zijn ze te lui om echt een keer te werken en een krachtig signaal af te geven???? Ipv lafjes op fouten van een aantal beginners te wachten, die er voor het eerst komen en de regels niet kennen????

Tis altijd zo geweest, valt er wat te halen dan zijn ze er niet, valt er bijna niks te halen dan zie een grote theatrale "ik red het volgel welzijn wel even" en de gemiddelde vogel denkt "hé lullo maak je niet druk, wij hebben vleugels!"
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Augustus 14, 2012, 08:50:14
edit2Rapporteer  
@ feddomw: mee eens dat het bestuurs technisch een ratjetoe is.
Maar deze info staat wel online, zit nu op gsm anders had ik het ff voor je gezocht.

Gelukkig heeft de politiek deze groene hobby "kartel" praktijken ook eindelijk door m.b.t. die zog. goede doelen.

Het door de mensch gecreëerde gebied daar inclusief strand (er was daar slechts een heel klein strand na de oorlog. Pas door de aanlrg van MV1 en het afsluiten van de Oude Maas is dat gebied + land ontstaan) kan nooit natuur worden onder de rook van Neerlands grootste petrochemische industrie!
De bestuurders zijn daarin helemaal doorgeslagen!
feddomw
Gast
Antwoord #12 Augustus 14, 2012, 09:26:53
edit2Rapporteer  
@ feddomw: mee eens dat het bestuurs technisch een ratjetoe is.
Maar deze info staat wel online, zit nu op gsm anders had ik het ff voor je gezocht.


Stroomlijnen is mijn vak: daar verdien ik mijn brood mee. Ik word helemaal tureluurs van dit soort constructies. Hoe ingewikkeld wil je het maken? Een grote tyfusbende waarin iedereen mekaar de hand boven het hoofd houdt omdat anders ALLE banen op de tocht komen te staan. Bij de (semi)overheid en bijna overal waar met andermans geld wordt omgesprongen kan zo debiel hard gesneden worden... Daar is echt niemand overwerkt kan ik je verklappen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Augustus 14, 2012, 09:51:27
edit2Rapporteer  
@ feddomw: mee eens dat het bestuurs technisch een ratjetoe is.
Maar deze info staat wel online, zit nu op gsm anders had ik het ff voor je gezocht.


Stroomlijnen is mijn vak: daar verdien ik mijn brood mee. Ik word helemaal tureluurs van dit soort constructies. Hoe ingewikkeld wil je het maken? Een grote tyfusbende waarin iedereen mekaar de hand boven het hoofd houdt omdat anders ALLE banen op de tocht komen te staan. Bij de (semi)overheid en bijna overal waar met andermans geld wordt omgesprongen kan zo debiel hard gesneden worden... Daar is echt niemand overwerkt kan ik je verklappen.

is er dan niet een comissie of instantie bij wie we dit neer kunnen leggen, aanvechten en eens en voor altijd korte mette met die hufters kunnen maken. want ja bezwaar maken bij het ontvangen van een boete werkt dus blijkbaar niet. kunnen ze meteen ook de palen en boeien meenemen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Augustus 14, 2012, 09:59:19
edit2Rapporteer  
Even afgezien van het feit dat dit (als in die kapotte bar en jetski's e.d.) helemaal nergens meer over gaat.... maar hoe moeilijk kan het nu zijn om gewoon niet achter die palen te komen?

Vorige week toen ik weer over dat ellendig lange pad liep zag ik een paar kites in de lucht waarbij ik me afvroeg of daar überhaupt wel water was, zo ver waren die gasten in het vogelgebied aan het varen.

Loop gewoon 5 minuten verder, heb je geen last van die palen en geen last van die kitescholen.
feddomw
Gast
Antwoord #15 Augustus 14, 2012, 10:19:38
edit2Rapporteer  
@ feddomw: mee eens dat het bestuurs technisch een ratjetoe is.
Maar deze info staat wel online, zit nu op gsm anders had ik het ff voor je gezocht.


Stroomlijnen is mijn vak: daar verdien ik mijn brood mee. Ik word helemaal tureluurs van dit soort constructies. Hoe ingewikkeld wil je het maken? Een grote tyfusbende waarin iedereen mekaar de hand boven het hoofd houdt omdat anders ALLE banen op de tocht komen te staan. Bij de (semi)overheid en bijna overal waar met andermans geld wordt omgesprongen kan zo debiel hard gesneden worden... Daar is echt niemand overwerkt kan ik je verklappen.

is er dan niet een comissie of instantie bij wie we dit neer kunnen leggen, aanvechten en eens en voor altijd korte mette met die hufters kunnen maken. want ja bezwaar maken bij het ontvangen van een boete werkt dus blijkbaar niet. kunnen ze meteen ook de palen en boeien meenemen.

Ja: call your congressman. Serieus. In deze tijden van bezuinigen mag je hopen dat je dit onder de aandacht krijgt van de politiek en dat ze vragen gaan stellen. Of dat lokaal is of landelijk, maakt niet uit. In theorie zou je bij ProvStaten moeten zijn, maar dat is een bestuurslaag die wat mij betreft ook geheel moet verdwijnen....

EDIT: je zou Geenstijl kunnen proberen, die smullen wel van dit soort onderwerpen. Groene gekkies, die met motoren en jetski's een natuurgebied in gaan.... terwijl milieu-cops zijn gemaakt van werknemers van een vereniging die handhaven op een openbaar terrein..... moet niet gekker worden.
Linnepin

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #16 Augustus 14, 2012, 11:28:44
edit2Rapporteer  
Ben het met je eens dat kiters niet achter de palen moeten komen, maar we praten hier over afgedreven beginners.. die daar niet doelbewust aan het varen zijn.
Ja , die sukkels die continue expres tientalle meters het vogelgebied in varen, die mogen ze bekeuren! graag zelfs! Want ze verpesten het voor ons, maar in het geval van zondag was het heel duidelijk dat er gewoon geld verdient moest worden!

[/quote]
Even afgezien van het feit dat dit (als in die kapotte bar en jetski's e.d.) helemaal nergens meer over gaat.... maar hoe moeilijk kan het nu zijn om gewoon niet achter die palen te komen?

Vorige week toen ik weer over dat ellendig lange pad liep zag ik een paar kites in de lucht waarbij ik me afvroeg of daar überhaupt wel water was, zo ver waren die gasten in het vogelgebied aan het varen.

Loop gewoon 5 minuten verder, heb je geen last van die palen en geen last van die kitescholen.
Even afgezien van het feit dat dit (als in die kapotte bar en jetski's e.d.) helemaal nergens meer over gaat.... maar hoe moeilijk kan het nu zijn om gewoon niet achter die palen te komen?

Vorige week toen ik weer over dat ellendig lange pad liep zag ik een paar kites in de lucht waarbij ik me afvroeg of daar überhaupt wel water was, zo ver waren die gasten in het vogelgebied aan het varen.

Loop gewoon 5 minuten verder, heb je geen last van die palen en geen last van die kitescholen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Augustus 14, 2012, 11:56:48
edit2Rapporteer  
@ feddomw: mee eens dat het bestuurs technisch een ratjetoe is.
Maar deze info staat wel online, zit nu op gsm anders had ik het ff voor je gezocht.


Stroomlijnen is mijn vak: daar verdien ik mijn brood mee. Ik word helemaal tureluurs van dit soort constructies. Hoe ingewikkeld wil je het maken? Een grote tyfusbende waarin iedereen mekaar de hand boven het hoofd houdt omdat anders ALLE banen op de tocht komen te staan. Bij de (semi)overheid en bijna overal waar met andermans geld wordt omgesprongen kan zo debiel hard gesneden worden... Daar is echt niemand overwerkt kan ik je verklappen.

is er dan niet een comissie of instantie bij wie we dit neer kunnen leggen, aanvechten en eens en voor altijd korte mette met die hufters kunnen maken. want ja bezwaar maken bij het ontvangen van een boete werkt dus blijkbaar niet. kunnen ze meteen ook de palen en boeien meenemen.

Ja: call your congressman. Serieus. In deze tijden van bezuinigen mag je hopen dat je dit onder de aandacht krijgt van de politiek en dat ze vragen gaan stellen. Of dat lokaal is of landelijk, maakt niet uit. In theorie zou je bij ProvStaten moeten zijn, maar dat is een bestuurslaag die wat mij betreft ook geheel moet verdwijnen....

EDIT: je zou Geenstijl kunnen proberen, die smullen wel van dit soort onderwerpen. Groene gekkies, die met motoren en jetski's een natuurgebied in gaan.... terwijl milieu-cops zijn gemaakt van werknemers van een vereniging die handhaven op een openbaar terrein..... moet niet gekker worden.

dan maar een keer de Canon mee naar het strand en filmen maar!!!! Mobiele telefoon kan ook. ff dit onderwerp goed in de media brengen. Kijken wat er dan gebeurd...
Ladrak

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #18 Augustus 14, 2012, 16:08:46
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

Jullie hebben gelijk dat je reageert op wat afgelopen zondag gebeurd is. Ik wil wel graag een paar dingen in het juiste perspectief plaatsen.

Ik ben teamleider handhaving groene wetten bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. Onder onze regie heeft de gezamelijke handhavingactie plaatsgevonden bij onder meer de Slikken van Voorne. Diverse handhavende partijen waren bij deze actie betrokken; politie en terreinbeherende instanties als Zuid-Hollands Landschap en Vereniging Natuurmonumenten.

Het incident met de kite was met een auto van Natuurmonumenten, maar op dat moment zat juist een collega van mij aan het stuur. En inderdaad niet gewend om op het strand te rijden. Van dat incident is in overleg met de eigenaar van de kite een normaal schadeformulier opgemaakt; zijn schade wordt vanzelfsprekend volledig vergoed.

Daarnaast ontvang ik geluiden (ik was er zelf niet bij) dat, ondanks eerdere afspraken daarover, er toch af en toe sprake was van 'overkill' van handhavers. Dat willen wij ook helemaal niet. De enige reden dat we bij de Slikken waterscooters van de politie inschakelen is dat we daar met ons eigen vaartuig niet kunnen komen vanwege de diepgang. En vanaf het strand is het vaak ondoenlijk om kiters aan te spreken die zich in het vogelrustgebied (Natura 2000-gebied) bevinden. Het nadeel van zo'n gecombineerde actie is dat je dan al gauw met veel handhavers op hetzelfde moment zichtbaar bent.

Ons handhavend optreden, en dat geldt ook voor onze collega's van de terreinbeherende organisaties, is één van de manieren om te zorgen dat recreatie en rustgebied naast elkaar kunnen bestaan. Laat deze ene actie nou niet het beeld bepalen, want we zijn veel vaker actief in het gebied. Maar minder opvallend. En verreweg de meeste kiters respecteren het natuurgebied.

Natuurlijk trekken we lering uit de actie van afgelopen zondag. Als jullie nog suggesties of vragen hebben mag je die doorgeven aan ons of via de kitesurfvereniging. Want ook op verzoek van de kiters bij 'De Kous' zullen we dit najaar een bijeenkomst organiseren om toelichting te geven op de aanwijzing van het Natura 2000-gebied.

Coen Ladrak
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #19 Augustus 14, 2012, 16:21:36
edit2Rapporteer  
Kijk! Das de andere kant van t verhaal.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #20 Augustus 14, 2012, 16:25:41
edit2Rapporteer  
Coen,

Netjes dat je op dit forum komt reageren, ben benieuwd hoe je op dit forum terecht bent gekomen? Zo'n forum lijkt me een sterk leermiddel voor jullie als organisatie. Kritiek kan her en der wat hard zijn maar de kern van het verhaal komt wel over dunkt me.

Die bijeenkomst @ de Kous...maken jullie deze bekend op dit forum?
 
Ladrak

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #21 Augustus 14, 2012, 16:33:25
edit2Rapporteer  
Jeffro,

Goed idee om de bijeenkomst @ De Kous via dit forum aan te kondigen; zullen we doen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #22 Augustus 14, 2012, 17:38:34
edit2Rapporteer  
maar waarom moeten jullie er op af gaan en iemand wie je schade hebt berokkend achterlaten, als er al politie op af gaat...?
Ik weet dat de overheid normaliter coulant is, als ze bedoeld/onbedoeld schade hebben aangericht, ik zou daar persoonlijk nooit aan twijfelen(bijna dan ), maar het is wel wat raar om snel te peren als er al actie wordt ondernomen.

wel mooi dat jullie de weg naar het kiteforum hebben gevonden om de andere kant te vertellen en uitleg tegeven over dergelijke zaken.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #23 Augustus 14, 2012, 18:20:15
edit2Rapporteer  
Coen ik heb gelijk een suggestie. Kan duidelijk worden aangegeven dat er niet gekite mag worden. Aan het begin van het pad staat een bord waarop het staat maar dat bord ziet er meer uit als een standaard info bord en niet zozeer als wat wel en jniet mag. Verder staan er op het strand wat palen en twee gele boeiendie het gebied aangeven. Kan er niet op elke paal een borje verboden toegang komen of de palen vervangen door boeien met een touw ertussen.
Linnepin

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #24 Augustus 14, 2012, 19:19:34
edit2Rapporteer  
Coen; heel erg bedankt voor je reactie; ik ben blij dat het plaatsen van mijn verhaal serieus genomen wordt; dat was het doel. ik heb tevens ook de kiter die in nood was gevonden: die heeft mij verteld dat zij gered is, door twee personen met een witte kite; omdat zij niks, maar dan ook niks meer kon (geen wind, geen board en aflandige wind), en vervolgens worden er dus twee beboet... dat is niet helemaal de bedoeling geloof ik toch?
Nogmaals; erg fijn dat je reageert; ik had al vernomen dat jullie op dit forum zitten... Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.