Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #25 Juni 22, 2013, 23:34:16
edit2Rapporteer  
edit - allemaal nvt.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #26 Juni 22, 2013, 23:40:49
edit2Rapporteer  
Geen beste dag dan . .
In friesland is er iemand tegen de afsluitdijk aangeklapt . . .
http://drimble.nl/112/provincie/friesland/1537858/trauma-naar-afsluitdijk-in-kornwerderzand.html
riesie

Berichten: 111
Antwoord #27 Juni 23, 2013, 00:37:14
edit2Rapporteer  
Beterschap aan het slachtoffer. Hopelijk overleeft. Verder vind ik alle speculaties en verwijten wat ongepast eigenlijk.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #28 Juni 23, 2013, 01:10:10
edit2Rapporteer  
Wat valt er te speculeren als er mensen ter plekke waren?
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #29 Juni 23, 2013, 03:29:36
edit2Rapporteer  
Ze zouden echt een goedkope licentie (en ook één die niet verloopt) moeten instellen met een pasje oid... Dit pasje verkrijg je pas nadat je in elk geval X aantal lessen hebt gehad.

In dit soort gevallen hoef je niet de lijnen door te snijden en vervolgens zelf wellicht in de problemen te komen, maar je vraagt naar het pasje en kan de (duidelijke beginner) dit niet tonen, dan bel je de politie.

Dit houdt ongetwijfeld extra regeltjes en kosten in, maar mocht het nodig zijn de sport te behouden dan zie ik ook wel voordelen en worden we wellicht zelfs beter behandeld dan voorheen (minder idioten e.d.).

Het vaarbewijs is destijds ook ingesteld om de gemiddelde idioot die zojuist een speedboat had gekocht uit het zwemwater met kinderen te houden.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #30 Juni 23, 2013, 17:54:49
edit2Rapporteer  
is bekend hoe het met hem gaat?
Teelee

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #31 Juni 23, 2013, 18:56:38
edit2Rapporteer  
Slecht voor de sport dit soort acties, en ben het eens met BaSS om een soort kitebewijs in te voeren, alleen is handhaving erg lastig. Maar in ieder geval wel goed voor de sociale controle. Er zou een gedragsregel moeten komen waarin staat dat kiters elkaar mogen wijzen op gevaar en dat je ernaar moet handelen. In ieder geval een systeem waarin beginners altijd minimaal 1 a 2 lessen moeten hebben gehad. Volgens mij gaat les 1 altijd over veiligheid en hoe veilig de kite op te laten en te landen.
Ik let in ieder geval wel op met het op laten van een kiter die in mijn ogen dat niet veilig kan. Ik was hier ook gisteren net na het ongeluk en uiteindelijk heerlijk gevaren alleen baal ik wel dat de spot nu wel weer onder vuur komt te liggen waarschijnlijk.
Erik-g60

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #32 Juni 23, 2013, 19:32:42
edit2Rapporteer  
UPDATE: de jongen is overleden in het ziekenhuis.

Ik ben vandaag bij de grevelingenmeer geweest.
Daar vertelede een man dat de jongen overleden is.
Deze man had hem eerstehulp verleend.
De eerste klap zou hem al fataal zijn geweest had de dokter/arts tegen hem gezegd.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #33 Juni 23, 2013, 19:33:34
edit2Rapporteer  
Ik gooi ff de knuppel in het kippenhok. Naar mijn mening is het meest belovende om de kitespots via vereinigningen te regelen. Ik weet: kom nou niet met vrijheid en dat soort dingen, want op Grevelingen en MV is het bewijs weer gelevert dat er beginners onverantwoord bezig waren. Als er een vereniging op de spot is waar je lid moet zijn, danwel daglid, is er zeker sociale controle aanwezig. En als er dan iemand is die het dreigt het te verprutsen zullen de (club)leden vanzelf ervoor zorgen dat dit niet gebeurt omdat zoals bv in Katwijk, Noordwijk , Zandvoort etc. de spot op het spel staat, want de gemeenten aldaar het kitesurfen alleen maar gedogen, dus altijd een middel achter de hand hebben om kiten te verbieden, een latente dreiging dus. Het is zeker niet de leukste manier maar ik denk wel een effectieve oplossing.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #34 Juni 23, 2013, 19:43:54
edit2Rapporteer  
Ik ben niet van plan te betalen om ergens het openbare water op te mogen. En ik kom op zeker 15 verschillende spots, niet handig dan.
feddomw
Gast
Antwoord #35 Juni 23, 2013, 19:57:17
edit2Rapporteer  
Ik ben niet van plan te betalen om ergens het openbare water op te mogen. En ik kom op zeker 15 verschillende spots, niet handig dan.

Als het zo door gaat, worden dat binnenkort misschien maar 10 spots....waarbij de beste ook nog afvallen dan.

Bij de meeste clubs kan je een dagpas krijgen. Kost je een knaak. Daarvoor krijg je een goed gereguleerde spot, compressor, bar, plee, enz.

Wat je zegt, Faxie, is dat het voor jou een recht is gratis het water op te mogen. Echter Gemeentes hebben het recht de veiligheid te waarborgen op hun grondgebied. Dat gaat dus eegens botsen. Compromissen zijn dan onvermijdelijk.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #36 Juni 23, 2013, 20:03:14
edit2Rapporteer  
Typisch Nederland. Alle risico's denken te kunnen uitsluiten dmv regelgeving.  Het is tragisch wat die jongen zichzelf heeft aangedaan, maar als je denkt dat met regeltjes en toezicht te kunnen voorkomen: succes, gaat je niet lukken.

Ik vind het iets van deze tijd dat we elkaar niet meer kunnen aanspreken kennelijk. We laten ons niks meer vertellen door anderen, dat is jammer.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Juni 23, 2013, 20:15:40
edit2Rapporteer  
Artikel is al fout. Het betreft dus niet het Grevelingenmeer (die spot is schuin aflandig met ZW) maar de zog. Oesterdam. Dat is heel breed bij laag water. Maar altijd vlagerig want het is in het binnenland.

Wat een vreselijk ongeluk! En zeker nog eens extra zuur omdat mensen diegene hebben aangesproken dat het gevaarlijk is.

Afijn, hopelijk is hij nog wel in leven.
Wat Evan al aangeeft: als ze hebben moeten reanimeren is het behoorlijk ernstig.

Hopelijk horen we straks uit een betrouwbare bron of het goed gaat of niet.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #38 Juni 23, 2013, 20:16:12
edit2Rapporteer  
Ik ben niet van plan te betalen om ergens het openbare water op te mogen. En ik kom op zeker 15 verschillende spots, niet handig dan.

Als het zo door gaat, worden dat binnenkort misschien maar 10 spots....waarbij de beste ook nog afvallen dan.

Bij de meeste clubs kan je een dagpas krijgen. Kost je een knaak. Daarvoor krijg je een goed gereguleerde spot, compressor, bar, plee, enz.

Wat je zegt, Faxie, is dat het voor jou een recht is gratis het water op te mogen. Echter Gemeentes hebben het recht de veiligheid te waarborgen op hun grondgebied. Dat gaat dus eegens botsen. Compromissen zijn dan onvermijdelijk.

Waar wil je trouwens die verenigingen neerzetten? Zat spots die in the middle of nowhere zitten.

Typisch Nederland. Alle risico's denken te kunnen uitsluiten dmv regelgeving.  Het is tragisch wat die jongen zichzelf heeft aangedaan, maar als je denkt dat met regeltjes en toezicht te kunnen voorkomen: succes, gaat je niet lukken.

Ik vind het iets van deze tijd dat we elkaar niet meer kunnen aanspreken kennelijk. We laten ons niks meer vertellen door anderen, dat is jammer.

En dat ja.

Artikel is al fout. Het betreft dus niet het Grevelingenmeer (die spot is schuin aflandig met ZW) maar de zog. Oesterdam. Dat is heel breed bij laag water. Maar altijd vlagerig want het is in het binnenland.

Wat een vreselijk ongeluk! En zeker nog eens extra zuur omdat mensen diegene hebben aangesproken dat het gevaarlijk is.

Afijn, hopelijk is hij nog wel in leven.
Wat Evan al aangeeft: als ze hebben moeten reanimeren is het behoorlijk ernstig.

Hopelijk horen we straks uit een betrouwbare bron of het goed gaat of niet.

Dat is de Oesterdam niet, die ligt naast Bergen op Zoom. Het is de Oosterschelde zijde van de Grevelingendam.

Edit: goed lezen: ik zei zog. Oesterdam. Er liggen daar Oesterbanken van beroepsvissers. De locals aldaar noemen het zo. Maar inderdaad is het de Oosterschelde zijde van de Grevelingendam, naast het restaurant.
feddomw
Gast
Antwoord #39 Juni 23, 2013, 20:19:18
edit2Rapporteer  
Je hebt geen ongelijk Loek. Bij spots als Slufter en Zandmotor gaat het echter niet primair om de veiligheid, maar ter voorkomen van sluiten van een spot.

Vergis je niet, als je elke spot in NL reguleert, gaan mensen zich alsnog verwonden op niet-gereguleerde spots. Dat moet je ook niet willen. Wat Faxie zegt, je kan niet alles reguleren overal.

Zag ik vorig jaar niet hier een filmpje van een ongeval in Belgie? Onwijs dom ongeluk met een idioot, maar hij had wel zijn flare bij zich, lycra aan, enz.

Het gaat dus mijn inziens niet om regels, maar dmv sociale controle door een mandaat te geven aan "locals" zorgen dat een spot veilig, minder druk en dus OPEN blijft...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 Juni 23, 2013, 21:32:45
edit2Rapporteer  
Sociale controle zal het meeste werken denk ik.

Heb vandaag ook nog een Waal aangesproken die met z'n 9 wilde varen terwijl hij niet zo enorm ervaren was en het nog maar een van de weinige sessies van het jaar was voor hem.

Ik was zelf aardig overpowered met de 9 dus stopte er na 10 minuten mee.

Hij is uiteindelijk niet het water op gegaan volgens mij.
feddomw
Gast
Antwoord #41 Juni 23, 2013, 21:39:00
edit2Rapporteer  
Sociale controle zal het meeste werken denk ik.

En ik denk dus dat je sociale controle moet institutionaliseren om het te laten werken. Want dan is het "dwingend", en nu is het vrijblijvend. Een vereniging is "samen", "onze spot", enz.

Uiteraard geldt dit niet voor alle spots, maar wel de spots die druk zijn en met sluiting bedreigd.

Ik weet dat ik een roepende in de woestijn ben met deze mening, overigens.
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #42 Juni 23, 2013, 21:53:10
edit2Rapporteer  
UPDATE: de jongen is overleden in het ziekenhuis.

Ik ben vandaag bij de grevelingenmeer geweest.
Daar vertelede een man dat de jongen overleden is.
Deze man had hem eerstehulp verleend.
De eerste klap zou hem al fataal zijn geweest had de dokter/arts tegen hem gezegd.

Sad
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #43 Juni 23, 2013, 22:05:32
edit2Rapporteer  
Sociale controle zal het meeste werken denk ik.

Een vereniging is "samen", "onze spot", enz.


Dat lijkt me ook niet helemaal wenselijk... Dan ga je weer krijgen dat bepaalde mensen denken meer recht te hebben op een spot dan anderen...

Wanneer is trouwens de laatste keer geweest dat er daar een ongeluk gebeurde?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #44 Juni 23, 2013, 22:10:00
edit2Rapporteer  
UPDATE: de jongen is overleden in het ziekenhuis.

Ik ben vandaag bij de grevelingenmeer geweest.
Daar vertelede een man dat de jongen overleden is.
Deze man had hem eerstehulp verleend.
De eerste klap zou hem al fataal zijn geweest had de dokter/arts tegen hem gezegd.

R.i.p.

joosie

Berichten: 967
Antwoord #45 Juni 23, 2013, 22:27:48
edit2Rapporteer  
Nou wat een weekend.... ThumpDown Undecided
Weer kitesurfer gewondEen kitesurfer is zondag gewond geraakt op de Maasvlakte.

De surfer wordt in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht, maar het is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd. Dit is al het tweede kitesurfongeval van dit weekeinde. Zaterdag klapte in Zeeland een 26-jarige kitesurfer door de harde wind tegen een paal.


Hopelijk is het met deze persoon wel beter afgelopen vandaag, beterschap
 http://www.hartvannederland.nl/nederland/zuid-holland/2013/weer-kitesurfer-gewond/
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #46 Juni 23, 2013, 22:33:33
edit2Rapporteer  
Houd op met dat vereniging gelul en dat gesluit. Elk jaar vallen er doden met paardrijden, bergsport en duiken. Zowel bij getrainde, ervaren mensen als bij eigenwijze onervaren sporters, en dan hebben we het nog niet eens over de populaire sporten.

We hebben het in Nederland over nog niet eens 1 dode per jaar, en hoe vervelend voor de betrokkenen ook, dat is bijzonder weinig gezien de (potentiële) risico's die velen op elke winderege dag weer nemen.

En denk je werkelijk dat eigenwijze mensen niet gaan vliegeren als ze dat willen? Erg naief.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #47 Juni 23, 2013, 22:47:35
edit2Rapporteer  
En dan is een vereniging voortaan verantwoordelijk voor dit soort ongevallen?
allemaal erg spijtig dat dit gebeurd is..zeker omdat het water ook nog eens op zn lasgste punt was en er dus ruimte genoeg was..
Rip Sad
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #48 Juni 23, 2013, 22:52:20
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de familie en vrienden
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #49 Juni 23, 2013, 22:52:47
edit2Rapporteer  
Ongelovelijk... Heel veel sterkte aan de nabestaanden toegewenst.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.