kwaliteit Naish 2006: So much for "Bomb Proof"

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Oktober 31, 2007, 18:12:47
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds mei dit jaar met Naish Shockwaves, 9 en 16m.
De kites bevallen, puur als vlieger, erg goed, met name in vlagerige wind is de depower en de high end ontzettend tof.
Maarrrrrrr hier even een opsomming van schade en slijtage welke ik inmiddels heb gehad:

     - bridle breuk bij katrol powerlijn
     - bridle breuk bij katrol aan LE
     - gat in LE nabij katrol aan LE  Huh
     - bar-gat versleten, kunstof gat voering kapot
     - stopper werkt nog geen 2 sessies
     - leaders van de stuurlijnen bij de bar zijn totaal versleten
     - depower koord is totaal versleten
     - tube zakt naar binnen bij ophangen aan TE met LE naar beneden (minder ernstig maar toch...)
     - stoppertjes aan eindes bar (onder het dopje) van m'n 9 is geen rvs dus roest weg, van 16 is OK


Dit alles dus binnen één seizoen, en ca. 30-40 sessies. Ik weeg ca. 95 kg en ik vaar de kite lekker door in harde vlagen.
Ik vind de slijtage enorm, en van dienaard dat ik de kite eigenlijk onveilig vind. Nu is het telkens goed afgelopen, maar met name de bridle breuk bij de powerlijn was ronduit gevaarlijk, ik moest releasen en de kite sloeg op hol tegen een klasje van Harry aan. Dit is los van het feit dat iedere kite die uit zichzelf kapot gaat gevaarlijk is, want je kan op dieper water zitten, een paar meter boven het water zweven of tegen iemand aanknallen, dan moet je maar hopen dat het goed afloopt.

Zie ook:
bridle http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=21936.0
gat in LE http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=28440
gat in bar kapot http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27478.0

Ik raad iedereen aan om deze kites, en naar ik aanneem ook de Boxerl SLE, goed te controleren en waar nodig preventief te repareren.
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #1 Oktober 31, 2007, 18:28:40
edit2Rapporteer  
het is in mijn omgeving idd bekend dat shockwaves intens hard slijten.. barrren briddles doek enz.
jammer het is verder een toffe kite !!
HBob

Berichten: 103
Antwoord #2 Oktober 31, 2007, 18:37:52
edit2Rapporteer  
     - stopper werkt nog geen 2 sessies
        - depower koord is totaal versleten

voor het stopper probleem kan je een Best bar upgrade set nemen daar is beter over nagedacht.
Slijtage van je depower koord kan je beperken door gebruik te maken van wax, kaarsvet, ect. en zand van je bar afspoelen als je het water op gaat.
De rest heb ik geen last van omdat ik C shape vaar en bow alleen met +6bf gebruik en dat is het dit jaar niet zo veel geweest.
Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #3 Oktober 31, 2007, 18:38:15
edit2Rapporteer  
Bridles slijten bij alle SLE's. Deze moeten bij iedere SLE regelmatig vervangen worden.
Depowerkoorden slijten bij iedere kite.

De voering van het bargat van de 2006 barren is inderdaad slecht. Ik heb op mijn Torch hetzelfde probleem. Dit kun je trouwens vervangen door een metalen voor een paar euro. Overigens zie je dit ook bij andere merken.

Gat in de LE is wel echt een constructiefout. Dat moet zeker onder garantie gerepareerd worden.

Bij je al bij je shop geweest?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Oktober 31, 2007, 18:45:34
edit2Rapporteer  
@ HBob: Ik heb zowel het depowerkoord als de stukjes vervangen bridle met waxine gedaan, dat helpt inderdaad.
@ Gerrie: die andere dingen zijn ook constructiefouten, ik weet prima hoe je ze kan repareren, het gaat er om dat je denkt een nieuwe kite te kopen waar je toch minstens 1 seizoen zonder omkijken mee kan varen, maar die gewoon aan alle kanten uit elkaar pleurt. De shop (kitepirates) is ingelicht.

Overigens, bij het repareren van de blauwe bridle heb ik de lengtes van de bridle lijnen opgemeten, bleek dat de blauwe lijn (die door de katrol aan de LE loopt) 8cm langer te zijn dan de rode, niet erg nauwkeurig dus af-fabriek!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Oktober 31, 2007, 18:50:19
edit2Rapporteer  
Nou ik een Xbow2 en die heb ik nu denk ik 10-15 keer gebruikt.
Maar de bridles zijn nog helemaal top, maar ik blaas voordat ik ga kiten
op het strand eerst effe schoon en dan blijven ze altijd soepel lopen
en zo gaat de bridle niet snel kapot.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Oktober 31, 2007, 18:50:43
edit2Rapporteer  
Allemaal bekende problemen. Is ook een beetje inherent aan SLE´s.

Oplossing slijtage katrollen.....is er niet. Wel kan je insertlijntjes plaatsen op de slijtgevoelige plekken, zodat deze makkelijk te vervangen zijn als ze beginnen te slijten.

Bar: Onder garantie een nieuwe centerhole bushing halen bij de shop en de nieuwe Naish barupgrade aanschaffen om herhaling te voorkomen.

Slijtage gat op LE: Onder garantie aramide patches halen bij de shop.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 Oktober 31, 2007, 18:52:36
edit2Rapporteer  
Hey El Rudo, de problemen die jij schetst heb ik helemaal niet. Mijn SW maatje 7 is uit 2006 en mijn SW maatje 12 is uit 2007. Ik vaar veel maar:

Ik vaar zonder stopper dus stopper slijt niet en bar gat is dus ook niet kapot
Depowerkoord is gewaxed
Leaderlijnen van de stuurlijnen slijten ook niet want ik vaar 1:1 en jij 2:1

Gat in LE bij katrol LE is simpel op te lossen met speciale riptape. Is al eens een tpoic over geweest.


Bridle bij mij is puntgaaf omdat ik 1; met een rondsleutelvijltje het spuitgietbraampje van het loopvlak van de katrolletjes heb weggevijld. Is van toepassing op alle katrollen want die Ronstan pulleys hebben het allemaal.
2; ik maak na elke kite sessie mijn katrolletjes zandvrij zodat ze weer draaien. Doe ik met een dun plamuurmes.

Dit alles levert een probleemloos werkende kite op. Kan alleen geen unhooked tricks doen maar die doe ik toch niet (40+)

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Oktober 31, 2007, 18:56:08
edit2Rapporteer  
Allemaal bekende problemen. Is ook een beetje inherent aan SLE´s.

Oplossing slijtage katrollen.....is er niet. Wel kan je insertlijntjes plaatsen op de slijtgevoelige plekken, zodat deze makkelijk te vervangen zijn als ze beginnen te slijten.

Bar: Onder garantie een nieuwe centerhole bushing halen bij de shop en de nieuwe Naish barupgrade aanschaffen om herhaling te voorkomen.

Slijtage gat op LE: Onder garantie aramide patches halen bij de shop.


Okay, maar maakt dit dan een goeie kite? Een merk dat pretendeert de sterkste vliegers te bouwen, en dan moet je dus op 4 of 5 punten gaan zitten klussen...

Zijn die punten bij jouw Helix nou verbeterd? inserts in bridles, constructie katrollen etc.?
HBob

Berichten: 103
Antwoord #9 Oktober 31, 2007, 19:29:04
edit2Rapporteer  
Gat\ slijtage bij je LE was in april al bekend destijds hebben mensen de laatste torch3 patches op de LE geplakt, waar de katrol de LE raakt om dit slijtpunt te verstevigen.
Staat ook ergens op dit forum volgens mij.
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #10 Oktober 31, 2007, 19:50:46
edit2Rapporteer  
Ik vind die Naish-kites kwalitatief echt minder.
Technisch zijn ze heel goed, maar voor dat geld mogen ze wel een beetje betere kwaliteit leveren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Oktober 31, 2007, 19:55:34
edit2Rapporteer  
Ik heb hier het topic over die patches gevonden: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=22725.0
Dit topic begint er al aardig op te lijken.
Maar het gaat mij om 2 dingen:
1. verkondigen dat een kite verkopen die zo hard en op zoveel manieren slijt NIET KAN
2. de gasten die er mee varen inlichten over preventief onderhoud

Voor de vorm nog even de pica's van die gaten:
chico

Berichten: 1112
Antwoord #12 Oktober 31, 2007, 20:15:24
edit2Rapporteer  
Jeah dat zuigt. Maar ik heb ook wel eens Cabrinha gevaren en daar heb ik 4x een lekke strut en 8x een lekke LE gehad. De LE klapte bij de uiteinden en de struts hadden van die ieniemienie gaatjes. Best heeft ook wel eens problemen gehad en ga zo maar door. Ik ben het met je eens. Sommige defects waren te voorkomen door betere materiaal keuze en ontwerp. Dus beter nadenken voor de mijnheren en mevrouwen kiteontwerpers.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 Oktober 31, 2007, 20:19:35
edit2Rapporteer  
Het is altijd wel wat met kites, maar die gaten in de LE van de katrollen daar is gewoon
zeer slecht over na gedacht en vind ik niet normaal!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Oktober 31, 2007, 20:23:20
edit2Rapporteer  
Ha dat bedoel ik, dat zuigt! (kon net even niet op de goeie term komen)
Ik was nog een dingetje vergeten in de lijst: Als je de kite met de LE naar beneden ophangt (om te drogen of zo) zakt de tube een meter naar binnen, als je 'm oppompt dan zijn de eindjes van de LE helemaal slap. Ben je een kwartier per kant aan het rommelen om de tube weer goed te krijgen!
globe

Berichten: 1143
Antwoord #15 Oktober 31, 2007, 20:25:56
edit2Rapporteer  
Dan zit je strut er niet goed in! Achterkantje openmaken, strut door het flapje trekken en weer dubbelgevouwen dicht'plakken' (klittenband) Wel doen! anders plopt vandaag of morgen je strut er uit en moet je zwemmen.
HBob

Berichten: 103
Antwoord #16 Oktober 31, 2007, 20:31:41
edit2Rapporteer  
Ik vind die Naish-kites kwalitatief echt minder.
Technisch zijn ze heel goed, maar voor dat geld mogen ze wel een beetje betere kwaliteit leveren.
Ben ik het deels mee eens, iedere kite heeft zo z'n kinderziektes maar wat we niet moeten vergeten is het gebruik en de krachten die er bij vrij komen.
Als je naar de uren die je met je voorkeur kite vaart en de omstandigheden dat je een bow kan houden(harder dan aangegeven gebruikersvoorschrift) gaat de slijtage harder.
De kites worden ontwikkeld voor een bepaalt gewicht net als sportschoenen ben jij zwaarder kan je hem langer houden dan de in de gebruikersvoorschrift wordt aangegeven.(sportschoen laat lijm eerder los, zakken eerder door en slijt zool harder) Aan onderhoud doen veel mensen niks(klaar met kiten,de kite een beetje doog in de tas tot de volgende sessie).

Vaar je veel doen je max 2 jaar met je voorkeur maat en met een kleiner maatje(storm) 2keer zo lang

Het is goed dat er aandacht aan besteed wordt waar je op moet letten als je een dergelijke 2de hands wil kopen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Oktober 31, 2007, 20:45:41
edit2Rapporteer  
gewoon caution kopen Wink

maarre, je hebt idd nogal e.e.a kapot zeg, zag je topic staat bij zelfbouw
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #18 Oktober 31, 2007, 20:48:50
edit2Rapporteer  
Ik vaar een dik jaar Cabrinha bowkites, heb nog geen bridle lines hoeven vervangen. Wel eenmaal uit voorzorg de leaderlines door 2:1 gebruik.
Als je ook maar een klein beetje aandacht besteed aan je materiaal, kunnen bridles en pulleys lang meegaan. Doe je dat niet, dan zullen dingen sneller slijten.

Een goede bridle is een bridle bestaande uit de juiste materialen, plus een juiste plaatsing en uitlijning van de katrollen.
Neem eens een kijkje bij een '08 Cabrinha. In mijn ogen behoorlijk optimaal.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Oktober 31, 2007, 20:50:19
edit2Rapporteer  
Dan zit je strut er niet goed in! Achterkantje openmaken, strut door het flapje trekken en weer dubbelgevouwen dicht'plakken' (klittenband) Wel doen! anders plopt vandaag of morgen je strut er uit en moet je zwemmen.

Wie heeft 'm er dan in de eerste plaats ingestopt! Ik heb de struts eindes toen inderdaad even opnieuw ingetucked en nu zit het goed, en ik hang 'm niet meer zo op, sindsdien geen last meer van gehad.

Wat betreft de kwaliteit, de constructie van de canopy, struts etc. is bij deze kite prima, evenals de gebruikte materialen. De shockwaves zijn verder voor het canopy gedeelte echt degelijk gebouwd, op het zware af, en het doek voelt na een half jaar ook nog als nieuw. Het zijn alleen details die de problemen veroorzaken, gewoon dommigheden in het ontwerp.

En het is de vraag of je het moet accepteren, ik begrijp heel goed dan slijtage aan alle bridles voorkomt, maar waarom worden er geen betere katrollen gebruikt en dikkere lijnen? Ook dat kan je engineeren...

edit: cabrinha heeft dat dan kennelijk door, Rory!
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #20 Oktober 31, 2007, 20:52:06
edit2Rapporteer  
De naish kites uit 2005 hebben minder windbereik omdat oa. het doek zwaarder is. !
die nieuwe kites zijn met ook maar een zuchtje wind te varen, ze zijn lichter, mindere kwaliteit doek dan toch ook ?
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #21 Oktober 31, 2007, 20:56:54
edit2Rapporteer  
Dit is de eerste SLE van Naish, dus er waren wel wat kinderziektes te verwachten.
De BoxerSLE is van een jaar later en heeft dus de nodige verbeteringen ondergaan.

En hoe ga jij met je materiaal om?
Ik wil niet per definitie zeggen dat jij dat niet goed doet, ik ken je niet eens. Maar ik ken bijv. een kerel die zijn kites (ook een nieuwe Helix) gewoon in de zak propt alsof het weggooi artikel is. Nu is dat een uitzondering, maar ik merk dat niet iedere SLE'er zorgt dat zijn katrollen zandvrij en dus soepel lopen voor hij launched.
Dit kan al veel slijtage schelen.
Even alle katrollen voorrollen zeg maar, tot ze soepel lopen.

De stopper is idd. ruk, en die heb ik dan ook verwijderd na 0,5 uur varen.

Ik neem mijn bar ook altijd mee onder de douche, ff zout en zandvrij maken.

Het depowerkoord waxen met sexwax wil ook helpen voor de slijtage daarvan.

Tuurlijk kan het altijd sterker gebouwd worden, wat ook weer het nodige aan gewicht meebrengt.
Maar dit is juist een issue bij de kitedesigners. Hoe lichter een kite is, hoe fijner hij reageert.

En... kitemateriaal wordt zwaar belast!! Zand, zout water en UV zijn funest voor alles.
Hou hier rekening mee.
Laat je kite niet 3 of 4 uur droog wapperen in windkracht 6 met volle zon, maar pak hem in en droog hem thuis. Uit de wind en uit de zon.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Oktober 31, 2007, 21:07:04
edit2Rapporteer  
Ha Brenkie, een 2006 Naish kan je alleen maar proppen omdat de tas heel klein is!
Nee, ik vouw 'm netjes op, zo schoon en droog mogelijk, en ik check de katrolletjes wel, ik neem echter niks mee onder de douche. Ik denk, ook gezien de reacties hier, dat het daar niet aan kan liggen.

Het gewichts-issue is hier ook niet echt aan de orde: insertlijntjes van 350-400kg dyneema, bij deze kite ongeveer anderhalve meter, inplaats van het 250 of 300 kg dyneema, en een slimme patch of een betere bevestiging van de katrol, en iets grotere en betere katrollen, als je aan een extra gewicht van 50gram komt pak je al flink uit...
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #23 Oktober 31, 2007, 21:45:54
edit2Rapporteer  
Heyyyyyy Rudo Ik vind het inderdaad slecht zeg! Met name die simpel te voorkomen dingen zoals die gaten in je LE. Ik heb vroegah zelf land kite's gebouwd en dan hield je rekening met dat soort slijtage plekken. Die ging je verstevigen of hoesjes maken om je toming. Ik denk jij als industrieel ontwerper zich helemaal groen en geel ergert aan dit soort simpele te voorkomen constructie fouten.
Die katrolletjes dan.. in de zeilwereld heb je heavy duty materiaal die pas na tig zeemijl vervangen moeten worden, en die hebben nog wel grotere krachten te voorduren. Als je zelf zo een kite helemaal mocht herzien werd ie met een paar simpele aanpassingen echt wel een stuk duurzamer. Maar ja das weer slecht voor de verkoop van het 2008 materiaal.

soulkiter

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #24 Oktober 31, 2007, 21:56:08
edit2Rapporteer  
En hoe ga jij met je materiaal om?
Ik neem mijn bar ook altijd mee onder de douche, ff zout en zandvrij maken.

denk eigenlijk dat het beter is om je bar met zout water af te spoelen, heb ooit gehoord dat dit je bar en lijnen langer laat mee gaan.  loser
die zakken zijn idd veel te klein van naish en dit is nog altijd niet verbeterd  Angry
en voor een merk als naish mag je toch verwachten dat alles een beetje degelijk is en niet na enkele keren al aan vervanging toe is. Een kite kost geld genoeg dus dan mogen ze toch wel zorgen in ieder geval zorgen dat die oerdegelijk is.

grtz
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.